LaPalma December 2022
- Detta ämne har 48 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-31 15:27 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2022 kl. 02:02 #2059
Del 1. Bakgrund och LaPalma.
Apropå reseskildringar som jag kom in på nyligen.
Det var några år sedan jag skrev om resor här på astro nätet.
Så jag tänkte redan nu börja då äntligen det bär av igen till LaPalma ( efter 3 år )Efter otaliga år med dragracing och ’race och affärs resor’ så är det ju kul men nyvädrad spänning blir det ju inte sas utan det blir mer för hålla sig ”upp to date”.
Men jag är oändligt tacksam att jag efter en mässa i USA åkte vidare till Syd Amerika och där i Guatemalas djungel på en trekk till El Mirador då en sa ; titta upp.
-Det jag såg då glömmer jag aldrig och detta var December 2013, och vintergatan var bländande.
Omkring 2014 började jag smått fråga mig fram lite ( vad är det jag ser och hur ser man osv )
Så i Januari 2015 visade Lars Hermanson på UAA mig Andromeda i en kikare och försökte förklara lite, men jag fattade nog noll..
Jag skulle till LA på race i Februari men ringde innan avresa till en astro klubb i Riverside och Alex tog mig ut i öknen med en polares Obsession 25” och visade mig M42 och kollimering.
M42 var smaskig så nu skulle det bli åka av, så väl hemma igen ringde Lockwood och ville ha en 50 tummare..
Men Mel Bartels kom jag i kontakt med tidigt och han sa ; kom till Oregon för då får du lite ’perspektiv, så sagt å gjort var jag där i Augusti och Don Pensack skickade upp 3 Ethos okular till Mel ( hade aldrig själv hållit i ett okular innan )
Men där mötte jag Dan Gray och han sa låna min 28’a hela veckan om du vill.
En yngre snubbe som var granne med Dan fattade snabbt att han kunde visa mig hur systemet funkade så vi obsade tills det ljusnade och här lärde jag mig M31, M27, M57 mm och innan jag la mig tittade jag varje gång på Plejaderna rakt upp ; Jag var salig !
Nu var det lätt att lägga hjälmen på hyllan.
Men sen såg jag dessa objekt hemma i mindre teleskop och undrade om jag hade ögon fel (?) för jag såg ju knappt objekten..för jag hade ju sett ex M57 fylla hela okularet.
Så inte helt enkelt komma från SQM 21.9 och Lockwood 28” till Svenskt väder och mindre instrument ( idag tycker jag allt är bra, stora, små å mindre bra )
Men sen började ett intensivt resande överallt och lära mig om teleskop och besöka företag i brunchen å jag var på alla kontinenter..
Men jag lärde känna branschfolk och kom att obsa med mycket bra erfarna observatörer och byggare.
Men nåt som stått mig nära var första året till LaPalma med ’egen’ utrustning ( Zeiss 2060S )
Den kikarn har sedan alltid varit med sedan December 2015.
Kanske min “highlight” astro mässigt var Jewel box natt 1 i Australien ( så kikare underskattar jag inte )
Resan till LaPalma var rolig och ny mark, ny hobby och jag hade hyrt ett hus i 1 månad ( nu skulle det pluggas astro ) och kikaren som jag köpte för 10 tusen av en Tysk doktor ( 6K € ny ) hade låst stabilisator ( han hade tydligen haft sönder den och skickat den till Zeiss )
Han körde tripod men min ide var både hand-hold och på tripod.
Så han återsände den till Zeiss så de fixade den och skickade den direkt till LaPalma ( huge misstske ) för det kostade mig mycket pengar i onödan då de tog reda på inköps priset ny ( vs deras skatter mm ) så det var att ta ut cash och betala.
Nåväl samma natt stack jag upp på Roque och hittade ju M42 !
Men resan dit var ett äventyr, och jag landade på Teneriffa ( på resan ner handlade allt om Sky Safari ) och skulle flyga Binter över dagen efter.
Men jag kom sent dit med Ryan Air och hamnade ju på syd, men Binter går ut från Nord.
Sista bussen han jag på och de släppte av mig på flygplatsen.
Inte kotte var där och allt stängt.
Till slut fick jag lägga mig bland kartonger på baksidan och fötterna stack ut och personal gick förbi..
Men jag kom över och fick ut min bil det var molnigt på östsidan men jag tog mig upp bland bergen och sedan väl ur tunneln kom solen mot väst, ahhh.
Jag var på plats, ny mark bruten.
Det här med LaPalma är nåt speciellt för mig, bergen, grönskan, havet, Roque, trekk å Vega Norte vinet och allt är bara astro och relax och mat.Nästa del. Inför resan och de inställda resorna.
- Detta ämne redigerades för 2 år sedan av Hakann.
-
9 november, 2022 kl. 17:44 #2062
Del 2.
Efter 2019 har det knappast gått att resa, och efter min LaPalma resa då i December tog det sas stopp.
Flera resor har för min del blivit avbokade med ändå ett hopp om nya regler och några av oss i UAA har ju 2 gnr varit på väg dit igen, men det har helt enkelt inte gått att åka. Sedan blev det ju dessutom ett vulkan utbrott.
Men i somras bestämdes det att 3 av oss i UAA åker i December och vi bokade in oss på Athos.
Jag kommer att åka nån dag innan de andra och bli kvar nån dag till efter nymånen, då slipper man ju julstöket och få vara i perfekt sommarväder i 2 veckor.
Jag har innestående rum/pengar hos Hosinsky’s kvar och det strax söder om Tijarafe, så jag blir där nån natt innan Athos och efter tänker jag mig Hotel Sol på västsidan fast längre söderut.
Hosinskys har ett hus och 1 lägenhet och de har flera teleskop att hyra på gården, men Hotel Sol är mest god frukost och solig terrass med pool.
På Athos är läget fint och hyffsat mörkt och man bor bara några meter från teleskopet.
Rummen är enkla men man har egen dusch och trevligt med ett orangeri för matlagning mm.
Man kan nog få SQM 21.6 där men det kan vara lampor man ser och berget skymmer viss sikt österut, och min erfarenhet är extremt dålig seeing över havet och seeingen i December kan vara rätt dålig tyvärr, men det gäller att ha tur, för det kan bli calima med osv och då blir det inget obs av.
Jag har varit där 15/16/17/18/19 i December så det har nog varit astro de allra flesta nätter så utgången är ändå god.
På Athos är prisbilden ca 75E/natten och det är 2 bäddar och ett teleskop är väl säg 45-85E/natten.
Vi har hyrt 25″ i 3 nätter och 20″ de övriga nätterna och vi kommer nog vara mobila nån natt.
Vi har 2 hus och vi delar på 3 st med teleskop och bil, så 1 vecka blir inte speciellt dyrt.
Jag tar med mig egna okular, filter, kollimeringsdelar mm ( Athos har allt men det kostar ju )
Bussar finns att ta från flygplatsen och i år tänkte jag testa det ( men vi har ju hyrt bil den veckan vi är på Athos )
Resan ner har jag åkt med olika aktörer och jag har åkt Ryan Air från Nyköping ( men jobbig resa ner i bilen från Falun ) och man kommer till Teneriffa, och sedan flyg igen över ( det går båtar med )
Men jag har åkt flygstol med Solresor, och de har inte LaPalma med på sommaren med vintertid brukade de köra dit utan stopp för bra priser, men flygstolar är nu borta från dom tyvärr.
Sen har jag åkt med Norweigian direkt också.
Ang boende har jag hyrt olika hus samt på Athos.
I år tog jag en direktresa ner ( SAS ) till Gran Canaria och lite väntan där innan Binter flyg över ( lite jobbigt ) Binter bokas separat.
Priset var väl Ok men inte superbilligt, dessutom kommer jag till ön sent på kvällen. Och sedan blir det lika igen hem.
Jag tog extra väska då okular, kikare/tripod mm som ska vara med.
Jag ser nu de släppt resor med direktflyg ( charter med hotell ) men rätt dyrt utan sista minuten och det ska passa in på en nymåne med.
Jag är faktiskt lite sugen signa in på charter ut 1 vecka innan med Hotell på östsidan ( varit där innan ) och det kostade 6 tusen med extra väska ( då direktflyg per ‘sista minuten’ )
Då blir det sol 1 vecka så totalt 3 veckors semester ( men vi får se )Del 3 blir om resan ner när den är gjord.
-
13 november, 2022 kl. 12:56 #2092
Hoppas ni får bra väder, alltid ett lotteri.
Trevligt att Solresor har återupptagit sina direktcharter. Ser fram emot att åka dit igen (kanske redan i vår, blir min 4e resa) och inte bara återse natthimlen vid Los Anderness utan även få se hur vulkanutbrottet förändrat västsidan ner mot Puerto de Naos.
/Håkan B
-
13 november, 2022 kl. 14:34 #2093
Jo så har jag tänkt, om man åker till Llano Del Lable ( obs plats ) ovanför El Paso i bergen och sedan gör man en promenad ( ca 30 min ) så kommer man nära den nya kratern.
Vädret vet man aldrig om men det skulle förvåna mig om inget obs blir av.Återkommer med obs rapport.
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
Attachments:
-
10 december, 2022 kl. 21:47 #2298
Mindre än 1 vecka kvar till LaPalma.
-Jag pratade med Adam Hosinsky och han sa det har varit varmt men regnigt där en tid men prognosen framåt ser bra ut.
Jag har förberett okular och det som kommer med är Ethos 21, Nikon HW 17/14 och Nikon HW 12.5/10 samt Ethos 8 samt 6 mm samt TV PII och 3 st Lumicon filter samt Glatters 1.25” laser/TubLug.
Zeissen med tripod blir hemma år fast en 42 mm kikare åker med.Iden jag haft är testa åka buss.
Nu har vi ju hyrt bil de dagar på Athos.
Men jag blir ju på ön nån dag både innan och efter Athos.
Iden med buss är nån resa sen till Ahtos med bara ryggsäck ( typ sista minuten med flygstol ) och hyra 25” en 3-4 nätter ( så skönt bo och obsa på plats med toalett, kök mm intill )
Typ 1 vecka borta ger bra energi och när astron här är så usel är det bonus.
Jag är ju löjligt förtjust i den ön fast jag varit överallt i resor innan.
Om en sån resa och det inte finns plats på Athos har ju Hosinkys 16”.Problemet nu är ju det blir en tuff resa ner, men det få man ju ta.
Då när jag bokade fanns inga typ sol resor/flygstol och det är svårt pricka in nymåne dessutom då de är ofta veckovis sålda.
Kommer inte ihåg priset ner nu men ca 3 tusen med extra väska, men då kommer jag till Gran Canaria och måste ju över så flyg med Binter blir ca 2 tusen till ( var billigare innan )
Det bästa är ju direkt Santa Cruz/LaPalma såklart.
Så nu blir det hotell på Arlanda med parkering 2 veckor ( 1.700 kr ) då flyget går 07.30.
Sedan är jag där vid 1 tiden men flyget går över sen kl 17 så en viss väntan.
Väl på LaPalma blir det buss till stan sedan buss till LosLanos sedan taxi till Tijarafe så jag är väl där kanske kl 21.
Behöver handla lite å släpar på väskor och kläder utan egen bil innan taxin känns dag 1 mindre rolig..
-Men det blir 2 dar på Hoskinkys bara i relax innan Athos.
Det är gångavstånd till affär mm men man ska komma ihåg det är brant där.Det var lite rapport om innan avresan.
-
17 december, 2022 kl. 23:38 #2383
Del 3.
jag sov över på GodMornings hotell på Arlanda eftersom flyget gick kl 8.
Skjutsen till terminal 5 gick kl 4 .30 så sömnen blev inte många timmar.
Men resan ner gock fort för jag sov nog de flesta timmarna utom för en kopp te, men vad snikna bolagen är idag, inget te/kaffe/vatten ens ( ok vid betalning ) men så är ju världen nu.
Sen väl nere på GC blev det lite väntan men kaffe och en macka gick tiden rätt gort. Flyget över till ’ Lost’ tog väl max 30 minuter, och sen stod man för med stor hockybag, ryggsäck å vinterjacka kl 6 och förstod ju att nån buss blir det ju inte av, så det blev att signa in på hyrbil i 2 dar säg 3 för 1 tusen spänn.
Så kl 7 satt jag ut väster mot Tijarafe i väl kända omgivningar och det lite shopp i ElPaso med lite klassiker ( spagetti å köttförsås å Vega vin med choklad och bagett å lite skinka/ost och en dunk vatten.
Nyckeln satt i dörren så det blev bara att bereda kvällsmaten.
Riktig kul att komma tillbaka ( det trodde jag faktiskt inte för 1-2 år sedan )
På resa över från GC till LaPalma låg tjocka moln över öarna så det såg inte bra ut men det blir ändå ett obs pass hos Hosinskys ( med 16” ) då en liknande stjärnhimmel var länge sedan jag såg.
Så jag börjar med NGC 459 och återkommer i morgon. Klockan är 22.30 här nu.
——-
Uppdatering. NGC 459 ligger bra till men tyvärr fick jag fel nyckel in till teleskopet.
Jag kollade lite snabbt och som vanligt uselt ut väster mot Atlanten men trotts allt med bara SQM 21.25 var det rätt bra tryck (?) Vintergatan var inte speciellt stark men det kändes ändå bra. Både Mars och Jupiter står bra till.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Attachments:
-
18 december, 2022 kl. 10:19 #2388
Ha det så fint på La Palma Håkan! Hoppas att du får en trevlig vistelse och tillfälle att titta på lite fina saker.
/Torbjörn
-
18 december, 2022 kl. 20:12 #2393
Jo det blir nog bra, och skönt vara tillbaka. Jag satt ute nu i 7 tiden med shorts så det är inte läge och klaga. Men det är moln och jag hörde idag att nån dags uppehåll sedan kommer ett oväder in. Jag hoppas det blir nåt av på Athos i 25’an !
Hos Hosinkys är det ok priser och en trevlig lägenhet samt ett hus och astro grejjerna är med i priset och det finns lite div och förutom en 16” Dob finns en 80 mm kikare och andra tuber. Göran hade en del böcker och det finns okular och filter mm samt laser. Jag lärde mig en hel del i den Dobben på egen hand innan.
Kollimerade lite nu på eftermiddagen när solen gick ner med mina Glatter 1.25” grejjer ( betydligt mindre än 2” ) och det var lite off men jag är inte så noga numera, gjorde det mest på skoj.
Se lite bilder från platsen och lite LaPalma aveck med kaffe.
Jag har svårt att tro det blir nåt av ikväll.Attachments:
-
18 december, 2022 kl. 23:10 #2402
Ang vulkanen.
Ni som varit på LaPalma känner säker till resturangen och utkiksplatsen El Time vid Roque kratens nedre övre kant. Därifrån kan man se ut över Adriane dalen och jag har ju sett bilder på vulkanen men det kändes väldigt nära måste jag säga och är inte långt fågelvägen dit. Det kom os ur den än. Så det måste varit fruktansvärt vara där/bo där och sett den varit verksam och dundrat på i flera månader. Jag hörde askan som är tung måste ha skottas av taken. Men även om det måste varit jobbigt där, ponera de som bodde nedanför vulkanen. Jag träffade en Svensk idag på marknaden i Putagorda ( han ägde Casa Sirius i La Punta ) och han hade en tjej från ön som bodde hos honom i långboende och hennes hus var borta. De får vissa bidrag av staten om de hyr sa han men jag antar få hade försäkringar.
När man åker från Santa Cruz över ön kommer man först till El Peso och därifrån är det inte långt. Det måste ha skakat i husen. Kom ihåg jag såg en video där ungarna spelade fotboll där…
Jag ska gietvis åka närmare vulkanen och se dess härjningar under dagarna som kommer.Attachments:
-
19 december, 2022 kl. 21:39 #2425
Du ser ut att ha det trevligt där nere på La Palma, du slipper i alla fall underkylt regn 😀
NGC 253 Silverdollargalaxen borde vara fin att obsa i början av kvällen där nerifrån…bland annat…
/Torbjörn
-
19 december, 2022 kl. 23:47 #2439
Jo jag kom nyss in ( 22.30 ) och det är skönt ute här, ca 15C och inga moln eller vind eller direkt störande ljus och det är på ca 700 meter. Teleskopet är bra kollimerat och även om spegeln ser dammig ut ger den bra stjärnor och det är ju 16” å LaPalma och bra okular.
Det började på SQM 21.25 och körde lite Ethos 21 runt på Dumbellarna, men såg knappt Veil och Andromeda var inte bra. Mjaha..
Kikade på Jupiter och Mars och seeingen verkade riktigt bra men jag körde inte ner än 10 mm på dom, och gick sen till dubbel clustret och det var fina stjärnor i hästskon och såg ET clustret och det gick en stund och tänkte jsg satsar nu på NGC 459 men tar först NGC 891 men jag såg den inte (?) och tänkte sen ta Lasse Stefans Q. Men hoppade den och körde M74 som ligger intill 459 som jag läst på läget om. Men den här galaxen har jag ju enkelt sett i min Zeiss 60 mm här innan men jösses vad svag den var nu.
Jag kollade på SQM mätarn och det var 21.45, och det är väl helt Ok. Men jag testade komma på 459 men ser man inte M76 knappt hur ska man då se 459 ?
Jag satte i Nikon HW 10 mm och antar det blir väl ca +200x då men insåg att det här är lika med noll så nu går jag å lägger mig och väntar in Athos med 25” i morgon istället. Läget borde vara aningen bättre där vet jag.
Nej det här var inte Ok.
Det är ju ändå rätt mörkt och teleskopet ger fina stjärnor men himmlen var inte dålig ( hyffsad seeing med ) men inte som hemma med ’mjölnar himmel’ men ändå lite ljus men ändå inte, så varför var galaxerna så svaga, fattar inte detta.
Vi få se i morgon vad Lars Hermansson säger.
-
20 december, 2022 kl. 09:27 #2443
Låter som transparensen inte var så bra, dis eller någon annan sorts partiklar i luften? Kanske sand från sahara? Om seeingen var bra som du säger verkar det inte otroligt att transparensen var sämre. Hoppas det ordnar sig till kommande nätter.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
20 december, 2022 kl. 10:44 #2444
Håller med David. Det låter som att du hade dålig transparens pga många partiklar (våta eller torra) i luften, kanske ett disskikt på höjd.
Och dis betyder ofta bra seeing, kolla t ex Peter Roséns fantastiska Mars-bilder från en disig kväll (13 dec) i centrala Stockholm. Vid det tillfället måste seeingen varit utomordentligt god! Det är nästan bara från höga berg nära stora vatten (toppen på La Palma, Mauna Kea, La Silla) som bra transparens och god seeing ofta går hand i hand.
-
20 december, 2022 kl. 14:48 #2446
Jag så måste det ha varit, riktigt uselt. Men så bra i övrig har jsg nog aldrig sett så svaga galaxer. Som jag sa ut mot Atlanten är det alltid dis här och det går högt upp. Jag är ju vid vulkan kammen så säkert turbulens. En annan sak fast det tror jag inte påverkar är vulkanen spyr ur sig gaser. Ex Hotel Sol på västra sidan är stängd och så den delen på ön. Man ser en vit rök pyss ur. Vid vägen mot Santa Cruz ligger vulkanen väldigt nära. Måste ha varit tuff att bo där under flera månader.
-
20 december, 2022 kl. 15:48 #2447
I bergiga områden kan förhållandena variera något alldeles oerhört. Värst är det kanske på Hawaii-öarna där toppen på Mauna Kea får mindre än 200 mm nederbörd per år, medan en annan plats (Big Bog) får över 10000 mm per år, där ser man nästan aldrig några stjärnor. I Sverige har vi ju inte lika extrema kontraster, men Abisko är mycket torrt (300 mm) samtidigt som Riksgränsen 30 km västerut får ca 900 mm.
Hur det är på La Palma med nederbördsfördelningen vet jag inte, men NOT ligger ju över den nivå där de låga molnen håller till.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro