Komet C/2023 P1 (Nishimura)
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-09-07 14:14 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2023 kl. 21:11 #5624
En sprillans ny komet att observera!
http://www.cbat.eps.harvard.edu/iau/cbet/005200/CBET005285.txt
https://minorplanetcenter.net/mpec/K23/K23P87.html
Mannen på bilden nedan är upptäckaren Hideo Nishimura, Japan.
Kartorna visar kometens position klockan 01 UTC (klockan 03 svensk sommartid) nätterna 17-18, 18-19 och 19-20 augusti. Först tre kartor 2×2 grader, därunder översiktskartor 20×20 och 5×5 grader för natten 18-19 augusti. Norr är uppåt.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
18 augusti, 2023 kl. 12:49 #5662
Observationerna på COBS tidigt i morse (18 augusti) säger magnitud 8.5-8.7. Med andra ord är kometen just nu rejält ljusstark. Det kan vara ett tecken på att den ligger i utbrott, vilket i sin tur kan innebära att den snart kan vara mycket svagare.
Risken finns onekligen att kometen kan kollapsa i samband med att den närmar sig solen. Vi får se hur det blir.
Vad man ska tänka på är att kometen i september hamnar nära solen även på himlavalvet, och då kan bli svårare att observera även om ljusstyrkan skulle öka.
Sammanfattningsvis är det nog nu och någon vecka framåt man ska passa på!
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
22 augusti, 2023 kl. 10:46 #5777
Imorse (klockan 3:27) fick jag syn på den nya kometen C/2023 P1 (Nishimura). Det var flera år sedan någon amatörastronom upptäckte en ny komet (förutom solstrykare). Min sämsta himmelsriktning från tomten är österut så jag fick bära ut min 12 cm refraktor till länsväg 668 utanför gården. Härifrån kunde jag obehindrat se Castor, Pollux och Kappa Geminorum. Jag stjärnhoppade nedåt till höger från Kappa och fann till slut en dimmig fläck. Skattade lite grovt komet Nishimura till magnitud 8.2, komadiameter 4′ och DC=4. Den var inte så enkel att se i den tilltagande gryningen. Kometens höjd var 10° medan solhöjden var -12°.
Det är säkert första gången som jag observerat med teleskop på en landsväg! Jag obsade dock M4 från tågrälsen under mitt Messier-maraton den 7 mars 2008. Vad gör man inte för att få en bra horisont? 🙂 Det var ingen biltrafik imorse denna tidiga tisdagmorgon. Få se hur C/2023 P1 (Nishimura) utvecklar sig men den kommer att hålla sig hela tiden nära solen.
Det var en bra natt. Tidigare på kvällen såg jag den “femte jupitermånen” Sigma Arietis bara 7 bågsekunder söder om Jupiter.
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 1 år av timokarhula.
- Det här svaret redigerades för 1 år av timokarhula.
-
3 september, 2023 kl. 09:53 #5987
En fin film som visar C/2023 P1 togs tidigt på morgonen 2 september (02:40 UTC) av Michael Jaeger:
-
5 september, 2023 kl. 12:20 #6041
Nedan ges kartor som visar kometens position de fyra närmaste morgnarna klockan 03 UTC (klockan 05 svensk sommartid). På kartorna finns magnituder för en del stjärnor angivna:
26 = Gamma Leonis
30 = Epsilon Leonis
39 = My LeonisLängst ner på kartorna anges kometens och solens höjd över/under horisonten vid tillfället, från Göteborg.
Kometens magnitud är nu ca 5.5. Den är ett enkelt objekt med en liten fältkikare. I morse (5 september) sågs den utan problem med kikare 10×42 från Oslo (Björn Håkon Granslo).
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
7 september, 2023 kl. 14:14 #6089
Kometen hade i morse (7 september) magnitud ca 5.1, alla observationer som hittills kommit in till COBS är rörande överens om detta, spridningen i skattningarna är mycket liten.
En obs för blotta ögat har nu gjorts! Se klipp nedan, där jag har ringat in bokstaven E (som står för Eye). Således är detta nu en blotta-ögat-komet. Dock krävs i de flesta fall en liten fältkikare för att se kometen.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem