Jupiter, Saturnus, Uranus och Mars
- This topic has 0 replies, 1 voice, and was last updated 24-11-14 00:11 by PeterR.
-
AuthorPosts
-
14 november, 2024 at 00:11 #10323
Objekt: 4 planeter
Objekttyp: Planet
Teleskop/objektiv: CT-10, 250 mm f/4,8 Newton från OrionOptics UK
Montering: iOptron EC-60
Kamera: Asi 462 MC färg kamera
Ytterligare utrustning: TeleVue 4x Powermate, Pierro-Astro ADC
Plats: Kungsholmen, Stockholm
Mjukvara: FireCapture
Fotograf: Peter R
Lokalförening: SAAF
Datum (UT): 2024-11-12 till 2024-11-13
Tid (UT): Olika
Exponeringstid: Olika
Bildbehandling: AutoStakkert 4, Photoshop
Autoguidning: Nej
Bildens orientering: Syd uppåt
Måne: 11,4 dagarNär molnen oväntat skingrades igår kväll började jag rigga lite innan 21-tiden. Luftfuktigheten var nästan 100% och därför valde jag min 250mm Newtontub då den klarar daggen bra och sällan immar igen. Med en 4x Powermate motsvarar fokalavståndet 4.880 mm.
Jag började med Saturnus vid 21:09 som faktiskt blev bättre än förväntat med tanke på turbulensen. Fortsatte sedan till en första omgång på Jupiter med halvhyffsade seeing 21:32 med GRS-passagen. Månarna syns från längst ner till vänster Ganymede, Europa, Io och Callisto längst upp till höger i bild.
Uranus stod näst på tur 21:57 och jag fångade flera sekvenser på den vackra blågröna planeten, exponerade separat för månarna som jag sedan har slagit ihop med bilden på planeten. Uranus månar är från toppen Oberon, Umbriel, Ariel och Titania.
Kl. 23:18 hade Mars stigit till en höjd av 15° och uppvisade en 10″ stor planetskiva. En utbredd iskalott syns på Mars nordpol (neråt).
Sedan återvände jag till Jupiter fram till 00:23 som stundtals var otroligt stabil så som jag sällan har sett den då turbulensen hade lagt sig och då plötsligt, från ingenstans, spred sig en tät dimma på några få minuter. Jag hann precis ta loss kameran och sätta in ett okular och fick några korta men fantastiska visuella vyer i 200 gångers förstoring innan även Jupiter försvann.Bild nr 2 visar utsikten från min takterrass där man fortfarande ser månen genom dimman.
Det var en av de bästa planetobservationerna på många år. Jag hade även velat få med Neptunus men den hade redan sjunkit för lågt.
Planeterna är inte i inbördes rätt skala. Alla tidsangivelser här ovan är i lokal tid.
Attachments:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Leoniderna 2024
tråd av Hans Bengtsson
-
Ovanligt Norrsken ?
tråd av Jan-Olof Sjöberg
-
Orion
svar av Gustav Holmberg
-
Jupiter IR-RGB