ImPPG för solbilder
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-06-21 15:57 av PeterR.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2023 kl. 17:53 #4588
Hallåj soldyrkare!
Här får du dig en liten “utbildning” i ImPPG (Image Post-Processor) om huruvida du också får såna häftiga solbilder som jag brukar ta.
Det är rätt så enkelt faktiskt att komma igång med programmet, då det kräver inte mycket.
Först måste du ladda ned gratisprogramvaran från följande länk; https://greatattractor.github.io/imppg/
och sedan starta programmet. Jag har själv lagt min som genväg i Start-menyn samt Aktivitetsfältet vilket underlättar allting.Här kan du ladda ned mina presets (inställningar) som jag gjort själv till ImPPG; https://www.saarikkophoto.eu/solar/ImPPG_Presets.rar
Paketet innehåller en mapp och 8 stycken XML-filer i den mappen. Packa upp filen var som helst på din hårddisk.- När du öppnar ImPPG för första gången och vill implementera mina presets i den måste du klicka på angivna knappen som bilden “1st-time.jpg” visar och välja var och en i taget.
- När du väl är klar med laddningen av inställningarna kan du ta din stackade solbild och dra den över till den stora ytan. Försök ha histogram-verktyget kring hörnet som jag har så du kan se både resultat i realtid samt slipper dra fönstret överallt under arbetets gång. Se bild “1.jpg”
- Klicka sedan på “Select and process the whole image”-knappen, se bild “2.jpg”
- Nu kan du välja en av de presets som jag skapat för dig genom att klicka på sista ikonen på menyn (med nedåt-pilen), se bild “3.jpg” och välja den preset som passar din sols histogram.
Ursäkta att det står “outverted” på min bild, har både inverted och outverted m.fl. verted-namn, men du har Fix_Inverted*.xml som namn på dina filer då bilden blir ju inverterad. - När du hittat rätt preset från bild “3.jpg” och justerat din histogramkurva där mörka partier inte har så mycket svärta så kan du spara ned filen som 16-bit TIF, som du sedan kan öppna i valfri bildbehandlingsprogram och lägga färg på om så önskas.
Det finns en batch-redigering i programmet också, File > Batch processing, där du väljer alla de bilder från samma dag/session som du vill processa med samma inställningar. Gäller dock att du tittar hur första bilden ser ut med den preset du vill använda så du inte behöver göra om hela processen om och om igen. Kom ihåg att du måste dirigera var du vill spara filerna också. Den här funktionen lämpar till dig som vill göra en time-lapse av dina solbilder.
Observera att de inställningar jag gjort med ImPPG är tillämpade för mitt Lunt LS50THa teleskop. Har du en Coronado eller annan Lunt med eller utan double-stack (DS) modul eller kanske en Quark så kan det variera lite, men försök hålla Iterations som den är med Prevent ringing i bockad. Detta gör att du slipper få ringar runt din solbild.
Unsharp masking > Amount har jag lagt på 75,0000 (%). Upplever du att din bild är för mjuk (soft) kan du öka detta till 100 (max) och eventuellt använda ytterligare skärpningsverktyg på bildbehandling eller via ett 3:e parts program (Topaz Shapen AI).Clear skies folks!
iOptron GEM28 w iPolar
Lunt LS50THa/B600 single-stack
William Optics Redcat 51 Mark II
GSO Classical Cassegrain 6″
Player One Mars-C (IMX462)
Player One Neptune-M (IMX178)
Player One Apollo-M Mini (IMX429)
——————————-
-
10 juni, 2023 kl. 06:18 #5124
Använder du några fler programvaror, typ Autostakkert och Pipp?
Vill så gärna börja med solfoto men är kluven mellan Quark och Lunt, vitfilter blir ju snabbt ganska tråkigt.
Montering: Zwo AM3, Zwo AM5N
Kameror: Zwo ASI2600MC Duo, Zwo 2600MC Pro, Canon EOS R7, Zwo , ZWO ASI174MM Mini, Zwo ASI220MM Mini
Dator: Zwo Asiair Plus
Teleskop: Redcat51 – Explore Scientific 127/952 Carbon Fiber – Zwo FF65 -
21 juni, 2023 kl. 15:57 #5314
Hej Rikard,
Nu var det ett tag sedan du ställde dina frågor och eftersom du inte har fått svar så ska jag försöka besvara dem.
Angående program så är Pipp kraftfullt och användbart till mycket förarbete men ganska onödig om du har fångat solen i SER eller Avi format som är kompatibel med Autostakkert. Och ja, Autostakkert är verkligen bra på solbilder i Ha. Det finns även ett franskt program som heter “AstroSurface T7” som även har flera inbyggda skärpningsmetoder, det som annars många använder Registax till.
Topaz Sharpen AI som nämns i första posten ska man använda med försiktighet för den har visat sig kunna introducera detaljer som kan kännas smickrande men som egentligen inte finns, alltså artefakter. Numera ingår den som en del i Topaz Photo AI som utvecklas i snabb takt så man kan definitivt testa men behålla ett kritiskt öga.
Jag har en liten Lunt på 60 mm och en 50 mm. dubbelstacksmodul så jag har inte testat Quark. Även om de är väldigt dyra så har Lunt flera fördelar som jag ser det. Min är otroligt lätt och snabbt att vara igång med och det räcker med en enkel stjärnföljare som montering. Du får både kromosfär och protuberans i samma teleskop, medan för Quark måste du välja om du inte tar modellen som har båda inbyggda. Om jag minns rätt så är Quark tänkt för höga f-tal typ f/25-30 vilket då är mera lämpat för höga förstoringar på små detaljer. Vid turbulens kan det då vara svårt att få ett snyggt resultat. Jag tror också att tuningen är elektronisk och varje gång den ändras tar det lite tid innan den har stabiliserats medan Lunten vrider du på tryck-vredet alternativt tilten och ser resultatet direkt.
Jag har haft problem med newtonringar när jag har använt Barlow eller okularprojektion för att gå upp i förstoring. Det är konsekvensen av interferenser och det sägs att det kan reduceras eller elimineras med en liten tilt-adapter. Denna funktion finns även inbyggd i de nya kamerorna från Player One och jag hoppas snart få leverans av deras Saturn-M modell som jag har väntat på i några månader.
Jag hoppas att detta kan vara till hjälp i dina val.
/*Peter R
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro
tråd av Jan Clasenius
-
V1144 Ori