Hur hanterar jag avvikande värden?
- Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-06-08 15:21 av Petter Åström.
-
FörfattareInlägg
-
7 juni, 2023 kl. 00:30 #5043
Jag har ju ett antal mätningar av SN2023ixf och gjorde mitt i serien en förändring av optiken genom att ta bort en Barlow och tillföra en komakorrektor.
Dagen efter bytet noterar jag en vad jag tolkar som missvisande mätning och jag gick igenom, kollimerade teleskopet och mätte därefter följande natt upp vad jag tolkar som rimliga värden.
Jag har därefter mätt om den missvisande mätningen och får åter lika missvisande resultat. Kanske moln, kanske på grund av optiken. SKia det avvikande värdet tas bort, kommenteras eller lämnas därhän?
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkameraAttachments:
-
7 juni, 2023 kl. 10:24 #5045
Jag tycker du ska behålla samtliga obsar, de är ju gjorda enligt konstens alla regler och håller hög kvalitet.
Alla mätserier har alltid en viss spridning i magnituden, i det här fallet tycker jag den är obetydlig, några hundradelar bara, det är nästan ingenting.
Det finns heller inget som säger att det verkliga avtagandet följer en exakt jämn kurva. Hos supernovor och andra kataklysmiska variabler förekommer oregelbundenheter beroende på att materien utkastas på lite skiftande sätt som inte kan förutses.
Som huvudregel gäller att väl utförda observationer bör rapporteras precis som de är. Sedan kan det vid noggrant analysarbete bli fråga om att ta hänsyn till vad som kan tänkas ha varit normal spridning (mätfel) och vad som kan tänkas bero på variationer hos stjärnan.
Ett nästa steg för dig att ta kunde vara rapportering även till AAVSO, vad tror du om det? När yrkesastronomer så småningom kommer att skriva djupa artiklar om denna supernova så kommer de att ta hänsyn till alla obsar som rapporterats till AAVSO, det är en naturlig internationell källa.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
7 juni, 2023 kl. 23:58 #5052
Jag har absolut inget att anmärka gällande rapportering till AAVSO. Och du har ju faktiskt rätt i att det är en marginellt liten avvikelse från kurvan. Jag kan se på datan ifrån den dagen att jag har vignettering vilket jag misstänker har med saken att göra, men jag förstår konceptet att låta resultatet vara vad de är.
Hur går man till väga för att rapportera till AAVSO? Kan jag använda SVO´s inlogg?
Utrustning
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
8 juni, 2023 kl. 10:30 #5069
Låter utmärkt!
Det är egentligen först när obsar nått AAVSO som hela processen är klar, då har de blivit säkrade för all överskådlig framtid. AAVSO är en av astronomins mest betydelsefulla organisationer. Stora ekonomiska och organisatoriska resurser. Fler än en amerikansk multimiljonär har under årens lopp testamenterat gods och pengar dit! En salig blandning av proffs och amatörer, av anställd personal och oavlönade volontärer.
Signaturen du har i SVO är annorlunda än den du kommer att få i AAVSO. Thomas Karlsson har fixat väldigt bra övergångar mellan SVO och AAVSO när det gäller rapportering. För att ta det steg för steg, börja med registrering i AAVSO så att du får en signatur där. Med stor sannolikhet blir den APE plus en fjärde bokstav som är beroende av hur många APE som redan finns (gissar på att det blir APEA men vi får se!). Man behöver inte vara medlem i AAVSO för att rapportera obsar dit.
https://www.aavso.org/user/register
-
8 juni, 2023 kl. 11:35 #5072
“För att ta det steg för steg, börja med registrering i AAVSO så att du får en signatur där. ”
Nu har jag registrerat mig. Jag fick obs-koden SPEG.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
8 juni, 2023 kl. 12:01 #5073
Jättebra!
Att du fick SPEG beror på att inledande bokstaven Å tydligen inte översattes till A utan hoppades över, och så blev det andra bokstaven i efternamnet istället. PE är första och andra bokstaven i förnamnet. G betyder att det fanns sex andra SPE före dig (SPEA, SPEB, osv). Kan vara kul att veta bakgrunden till dessa autogenererade signaturer.
Fortsättningen, när det gäller rapporteringen, överlämnar jag helst till Thomas K eller Gustav H eller Magnus L eller annan med mera modern erfarenhet, och sådan som är knuten till denna typ av obsar. Jag har för egen del alltid gjort visuella skattningar och har därför bara koll på just den delen.
Men allt verkar vara under full kontroll!
Spontant tror jag det bör gå via ”Exportera fil (AAVSO Ext)”, se klipp nedan, men andra får bekräfta detta.
PS.
SVO har en permanent koppling mellan SVO-signatur och AAVSO-signatur, man behöver alltså i SVO ange sin AAVSO-signatur en enda gång, sedan sker den omvandlingen alltid automatiskt när man exporterar fil till AAVSO-format.
Attachments:
-
8 juni, 2023 kl. 15:21 #5077
Tack, kikar på detta ikväll!
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro