Har någon här någonsin sett en blå spiral på himlen?
Tagged: astronomi
- This topic has 3 replies, 3 voices, and was last updated 25-04-11 21:13 by
Ludvig Mortberg.
-
AuthorPosts
-
10 april, 2025 at 22:23 #11708
Hej alla,
Ett antal blå spiraler har setts på himlen de senaste 3 åren. Från Hawaii till Nya Zealand till Sverige, nu nyligen. Jag är synnerligen skeptiskt till att de orsakats av SpaceX-raketer som dumpar bränsle på hög höjd. Jag driver därför ett privat “forskningsprojekt” för att försöka ta reda på mer. Jag skulle därför vilja fråga deltagarna i detta forum om ni någonsin sett en? Eller hört att någon vän eller släkting sett en? Eller om ni läst om en? I vilken publikation som helst, när som helst, var som helst. Och då menar jag alltså, om vi exkluderar de fall som setts de senaste 3 åren och det fall i Norge från 2009, som kallas “2009 Norwegian spiral anomaly” på t.ex. Wikipedia. Jag postar en bild på den blå spiral som sågs i Alaska. Så att folk förstår vad vi talar om här.
MVH
Ludvig Mörtberg
-
11 april, 2025 at 19:09 #11714
Hej Ludvig. Skeptisism är alltid bra, speciellt i dessa tider. Men dessa spiralformade fenomen är precis det som säkra källor som exempelvis Rymdstyrelsen anger.
När raketsteget som just släppt sin last gör sig redo för nedstigning släpper de ut överskottsbränsle. Bränslet fryser direkt till iskristaller på den extremt höga höjden och bildar moln som reflekterar solens ljus på den höga höjden. Så även om det är en stund efter den astronomiska skymningen når alltså solens strålar bränslet på den höga höjden. Raketerna gör olika manövrar, exempelvis roterar de ibland samtidigt som de släpper ut överskottsbränsle. Om de roterar och samtidigt släpper ut bränsle i vardera riktningen bildas ett spiralformat moln.
Jag har själv sett, och dokumenterat, dessa fenomenen och tidpunkter och positioner stämmer exakt överens med de banor som anges. Senast observerade jag när Space X Falcon 9-steget för NROL-69 (med en förmodad övervakningssatellit som last) kvällen 24 mars gav upphov till exakt detta fenomen på natthimlen.
Förloppet från suddig svag ljuspunkt tills att den försvinner varar ungefär 15 minuter, beroende på när man börjar iaktta det hela. Jag började se det hela ungefär vid 20.50-tiden och filmade from ca 20.55.
Se bif. skärmdumpar från film.
Med vänlig hälsning,
Fredrik Silow, ordförande i SAAF -
11 april, 2025 at 19:17 #11715
Att det var en SpaceX-spiral står utom allt tvivel, det var faktiskt helt uppenbart omedelbart när de första bilderna publicerades. SpaceX-uppskjutningen hade förresten sänts direkt på YouTube, så det var enkelt att se exakt vilket projekt det gällde.
Rymdstyrelsen sammanfattade saken bra, se klipp.
Attachments:
-
11 april, 2025 at 21:13 #11718
Tack för era vänliga svar! Jag är fortfarande skeptisk till de förklaringar som alla verkar tro på oreserverat, och jag undrar alltså fortfarande om någon sett/hört om en eller läst om en “blue spiral”. Det finns uppgifter i t.ex. kommentarsfält på YouTube att folk sett dessa blå spiraler långt innan rymdåldern. Eller under rymdåldern före SpaceX var påtänkt. Hoppas denna fråga får stå kvar på forumet!
Jag skulle kunna ge goda skäl till varför de blå spiralerna inte kan vara reketsteg som dumpar bränsle, men det blir kanske lite väl mycket att läsa. Jag kan lista de skälen om någon vill, naturligtvis. Jag tänker fortsätta mitt “forskningsprojekt” genom att fråga på internationella fora där man når ut till väldigt mycket mer folk än här.
En annan sak; om någon någonsin ser en blå spiral igen och har tillgång till ett handhållet spektroskop, som på bilden, så ta gärna ett spektrum och fota det genom er SmartPhone!
MVH
Ludvig Mörtberg
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste diskussionerna
-
U Gem
svar av
Hans Bengtsson
-
WR-134 i HOO
svar av
LasseH
-
NGC 4145 och NGC 4151
svar av