En interstellär meteor(oid) över Gävle … och Virsbo?!
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-03-14 11:35 av timokarhula.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2023 kl. 09:44 #3607
Igår läste jag något mycket intressant i tidskriften Tähdet ja Avaruus nr 2, 2023. Den 23 oktober 2022, klockan 21.38 svensk sommartid, passerade förmodligen en interstellär meteoroid / meteor över Sverige! Denna kom alltså utanför vårt solsystem. Det kan man vara säker på för dess hastighet överskred solens flykthastighet vid jordens solavstånd och rymdstenen hade inte heller kunnat accelereras av de yttre planeterna.
Meteoren passerade över Sverige ifall den överlevde touchandet med övre atmosfären. Antingen försvann meteoroiden tillbaka mot den interstellära rymden eller också bröts den sönder. Dess lägsta höjd över jordytan var 112 km och for med 74 km/s. Den tändes över Lestijärvi och Toholampi i Österbotten, Finland, lyste i 5 sekunder och slocknade över Bottenhavet, nordost om Gävle. Om jag förlänger rörelselinjen passerade meteoroiden rakt ovanför mig mellan Fagersta och Virsbo! Rymdstenen uppskattas att ha vägt ca 1 kg.
Detta var bara den tredje dokumenterade interstellära meteoren någonsin och den första som observerats av amatörastronomer eller från jordytan! De två tidigare har bara observerats med amerikanska spionsatelliter över Stilla Havet och Atlanten.
Varför har det inte talats mer om händelsen den 23 oktober?
Glad pi-dag!
/Timo K
-
14 mars, 2023 kl. 11:25 #3608
För någon vecka sedan läste jag om händelsen i ett facebook-inlägg, med referens till Tähdet ja Avaruus.
Det tycks inte finnas några bilder av den från det svenska eller norska övervakningsnätet, tyvärr. En koll på IMO visar många rapporter från England av en bolid som tycks ha uppträtt några minuter före den finska boliden.
https://fireball.imo.net/members/imo_view/event/2022/7244
-
14 mars, 2023 kl. 11:35 #3609
Hos mig var det molnigt kvällen den 23 oktober och förmodligen över hela Svealand? Då är det inte så konstigt att meteoren inte fångades av svenska meteorkameror, bl.a. från Västerås.
Att det fångades av tre finska videokameror berodde på att det syntes fina norrsken den kvällen så den interstellära meteoren blev en bifångst.
/Timo K
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro