Dvärgnovautbrott (mag 13) i Ursa Minor
- Detta ämne har 15 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-08-11 22:51 av Magnus Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2023 kl. 17:28 #5518
Ett utbrott hos en dvärgnova har upptäckts i Ursa Minor:
http://www.cbat.eps.harvard.edu/unconf/followups/J16420534+8156125.html
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
3 augusti, 2023 kl. 14:55 #5526
Hej!
Det är tydligen en WZ Sge-stjärna. Här en serie från Margareta Westlundteleskopet inatt, C-filter. Jag lyckas dock inte få fram nån entydig period för superpucklarna.
Magnus
- Det här svaret redigerades för 1 år av Magnus Larsson.
-
3 augusti, 2023 kl. 16:56 #5527
Häftigt!
Jag har nu lagt in namnet i SVO:
TCP J16420534+8156125
(med mellanslag efter TCP)
-
4 augusti, 2023 kl. 22:33 #5533
Hej!
Nattens skörd:
Magnus
-
7 augusti, 2023 kl. 18:28 #5536
Superpuckelperioden har nu bestämts på grundval av mätningarna som Magnus och några andra utfört.
Attachments:
-
8 augusti, 2023 kl. 13:38 #5546
Har varit upptagen med annat i väntan på mörkare nätter. Nu ser jag denna tråd.
Hur kommer det sig att det även finns en fallande trend?
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
8 augusti, 2023 kl. 15:53 #5549
Den allmänt avtagande trenden beror på att utbrottet håller på att klinga av. Så småningom är den tillbaka på vilomagnitud 20 eller 21. Nästa utbrott kommer kanske om några hundra år eller så, ingen vet. Detta är första kända utbrottet hos stjärnan, vilket tyder på att utbrotten händer mycket sällan.
Superpucklarna är periodiska små variationer som uppträder under utbrotten hos denna typ av dvärgnovor (UGWZ). De speglar komponenternas omlopp i dubbelstjärnsystemet. Vanligen är dock superpuckelperioden aningen längre än omloppstiden.
-
9 augusti, 2023 kl. 13:34 #5553
Utbrottet i sig är alltså inte själva “superpucklarna” men dessa uppstår enbart under utbrottet.
Är “utbrott” av den här typen enbart en ökning av ljusstyrka när de två stjärnorna befinner sig på en viss position i sina banor? Om utbrotten speglar komponenternas omlopp tänker jag att de borde komma oftare? Eller är utbrotten inte förknippade med omloppstiderna?
Utrustning
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
-
9 augusti, 2023 kl. 14:04 #5554
Hej!
Såna här utbrott är inte enkla 🙂 Systemet består av två stjärnor varav en ena, den vita dvärgen, “suger” åt sig material från den andra (typiskt en röd dvärg). De är väldigt nära varandra, omloppstiden för systemet är nån timme, ungefär. Den röda dvärgen (sekundärstjärnan) fyller sin s k Roche-lob, och är väldigt deformerad, och så dras material över till den vita dvärgen. Beroende på en massa saker, inte minst rörelsemängdens bevarande och momentets bevarande så kan inte detta material falla rakt in på stjärnan utan formar en skiva, sk ackreationsskiva. Det är bland annat på grund av detta som de är så intressanta. Det är samma “typ” av skiva som finns runt svarta hål och ur vilken planeter skapas i ett planetsystem, så såna här dvärgnovor blir “ackreations-laboratorier” som Christian Knigge säger (kolla in webinaret med honom i vårt arkiv!).
Utbrottet, då, det handlar om att det händer nåt i skivan. När det kommit en massa material som också är varmt så uppstår det ibland ett utbrott i skivan, där den punkt i skivan som material landar på blir het och flammar upp (inte termonukleärt utan av värme så att säga (andra är säkert bättre på fysiken här än jag)). Det som händer då är att vågor i skivan gör att ljuset varierar – superpucklar tenderar att höra samman med en 3:1 resonans vilket gör att deras period oftast är ca 10 % längre än systemets omloppstid (om jag nu minns rätt). Superpucklarna berättar alltså en massa om skivans fysik.
Jag kan varmt rekommendera Helliers bok “Cataclysmic variables” även om den är ca 20 år gammal nu – den ger en bra inblick i de här mycket spännande systemen! Som du så klart ska observera så mycket du kan 🙂
Hoppas det här hjälper nåt…
Magnus
-
9 augusti, 2023 kl. 17:13 #5556
Informativt, utförligt! Tack!
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
-
9 augusti, 2023 kl. 14:27 #5555
-
11 augusti, 2023 kl. 12:07 #5562
Hej!
Så klarnade Hans upp (eller försvann, så himlen klarnade?) och det blev en serie till av denna:
Pucklarna fortsätter men ändrar väl form lite.
Magnus
-
11 augusti, 2023 kl. 15:03 #5563
Nu när jag har klarnat upp, så testade jag med att i SVO göra ett fasdiagram med dina mätningar från senaste natten (10-11 augusti) baserat på den period 0.06087 dygn som Kato angivit. Och det blev en fin träff, tycker jag. Amplitud ca 0.1 magnituder.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
11 augusti, 2023 kl. 16:40 #5567
Alltså, jag tänkte mer på din storm-namne…… bara för att vara tydlig 🙂
Men bra att vi är flera som klarnar….
Magnus
-
11 augusti, 2023 kl. 21:11 #5568
Magnus:
Jag insåg omedelbart att det var ovädret du tänkte på, man är väl snabbtänkt 🙂
Känns i just det läget bra att man pensionerats från SMHI. Kan nästan föreställa mig en och annan putzig kommentar som annars hade fällts av arbetskamrater. Det hade liksom legat nära till hands.
-
11 augusti, 2023 kl. 22:51 #5570
Jo. Det gäller att se upp när Hans stormar in… 😉
Jag insåg faktiskt inte dubbelheten när jag skrev min kommentar. Alla är inte snabbtänkta, uppenbarligen…
Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro