Att börja med solobservationer.
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-07-20 10:19 av Astrid Diaz.
-
FörfattareInlägg
-
9 juli, 2024 kl. 11:30 #8787
Hej på er!
Efter att ha läst en kort artikel om solobservationer i Telescopiums sista nummer (02 2024, sid. 19) så känner jag mig inspirerad att börja. Jag har ett par små prismakikare (7×50) från vilket jag har kollat solen ett par gånger och sett några fläckar, men med tanken på mina kikares apertur vilket gör ytan väldig liten vet inte om jag skulle kunna rapportera dem om det finns en risk att en och samma fläck räknas två gånger av misstag. Dessutom, ni som observerar med den här metoden, hur lång tid tittar ni? Jag orkar titta i några 30s för annars känns det obekväm för ögonen, är det rimligt med såna korta pass? Jag tittar förstås inte direkt på solen men ändå vill inte skada ögonen på ett annat sätt.
Tack för hjälpen!
-
13 juli, 2024 kl. 11:08 #8801
Hej Astrid
Jag skulle rekomendera att du sätter kikaren på ett kamerastativ så blir det inte så jobbigt att hålla kikaren och du får en stabil bild. Jag förstod inte om du har solfilter på kikaren eller projicerar bilden. Båda metoderna funkar om du vill räkna solfläckar. Det är två uppgifter du behöver ta reda på. Dels antalet grupper av solfläckar och dels det totala antalet solfläckar. Du kan titta på https://www.spaceweather.com och deras dagliga solbild för att se vilka fläckar som hör till olika grupper. Om du vill skicka in dina resulatat till SAAF och SVO hör av dig till mig för att få en inloggning.
-
20 juli, 2024 kl. 10:19 #8856
Ja, jag skulle gärna vilja rapportera mina observationer!
- Det här svaret redigerades för 4 månader av Astrid Diaz.
- Det här svaret redigerades för 4 månader av Astrid Diaz.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem