Svar till: Två teleskop ska bli ett
Jag upplever, utan att ha genomfört några mätningar, att ventilationsspalten mellan basringen och kuggkransen på observatoriet håller temperaturen i observatoriet antingen på eller något under omgivande lufttemperatur. Dessutom finns det en ventilationsspalt strax under observatoriets högsta punkt. Jag upplever att dessa spalter främjar en effektiv cirkulation och luftutbyte inuti observatoriet. Givetvis är denna effekt sämre när det inte blåser. Jag har för avsikt att installera ett par temperaturgivare både inuti och utanför observatoriet, samt i teleskopet, för att säkerställa tillförlitliga data att analysera i framtiden.
När det gäller teleskopet har jag funderat över hur jag kan skapa de mest gynnsamma förutsättningarna för att uppnå termisk jämvikt så snabbt som möjligt. Min nuvarande plan är att installera elektriska fläktar vid sidan av teleskopets spegel för att generera ett laminärt luftflöde över den reflekterande ytan och därmed eliminera eventuella luftlager som kan störa observationerna. På motsatt sida överväger jag att installera ett galler med filter för att minska risken för turbulens inuti tuben. Jag har dock inte någon tidigare erfarenhet av en sådan konstruktion. Ett alternativ som jag övervägt är att kyla spegeln från undersidan, men jag bedömer att skapa ett laminärt luftflöde ovanför spegeln skulle vara mer effektivt.
- Det här svaret redigerades för 1 år av joan02.
Senaste inläggen
-
HT Cam
svar av Thomas Karlsson
-
Jupiter med nya stormen i SEB
tråd av PeterR
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus