Svar till: Fotometrisk mätning av SN2023ixf med ASTAP
Ja, jag experimenterar ju fortfarande för att försöka orientera mig och hitta en rutin. Jag fotade M101 för att få en bild och har därför 20 talet bilder från natten mellan 25-26 maj och likaså från den gångna natten, samma sak.
Jag har i syfte att förstå om mätvärdena håller god kvalitet valt att mäta och jämföra de två nätterna samtidigt istället för natt per natt. Jag kan konstatera att jag är nöjd med att spridningen de två nätterna emellan verkar vara ungefär lika stor. Jag kan också se att resultatet ligger väldigt nära varandra mellan de två nätterna vilket också är betryggande.
Magnituden räknas ut av ASTAP med många stjärnor, säkert 50-100 stycken i bilden. Men jag kan som jämförelse av resultatet välja en stjärna som också ritas upp i grafen. Och av någon anledning verkar jag kunna ha två jämförelser utöver den variabla stjärnan som man egentligen är ute efter. Det är säkert inte så man ska redovisa resultatet men det ger mig en fingervisning om att mätningarna är tillförlitliga eftersom även dessa håller en låg spridning både på en och samma natt och två nätter emellan.
Jag har också sett att jag kan få fram databasens magnituder för de enskilda stjärnorna i ASTAP och kan på så vis jämföra med det uppmätta värdet för stjärnorna omedelbart. Det kan skilja +/- 0.1 mot databasens värde men med tanke på mängden stjärnor som används vid mätningen så tror jag de felen jämnar ut sig när man beräknar magnituden för variabeln.
Kort sagt kan jag känna att är ganska trygg i att jag har landat i en mätrutin som ger ett resultat jag vågar dela med mig av. Jag har nu registrerat mina två mätvärde av SN2023ixf i SVO 🙂
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
- Det här svaret redigerades för 1 år av Petter Åström.
Attachments:
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Thomas Karlsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula
svar av zmannen
-