Svar till: Rapport från Teneriffa 2023
Jag såg det kurviga partiet.
Resa ner till Tyskland först går ju, men priserna stiger till Europa nu. Så jag hoppas nu kommer med flygstol direkt/sol semester men då ska veckan passa med nymånen så inte enkelt. Solresor kommer nog inte ha flygstol mer men ’kan’ nog köra direkt delvis på året.
Utan eget teleskop blir ju Teneriffa då med kikare och Athos har ju portabla mycket enkla 16 och 20 tum man lyfter ut själv och sätter upp fort. En 16 tummare är inte ryggbrytare alls och den tar med lyft, mont/kollimering typ 5 min ur en vanlig mindre bil. Athos är ju ett fint ställe ( enkelt då teleskopet står nån meter bort från rummen ) men vill man skippa Tyska grannar och bo nån annan stans och åka till cisternen eller Roque går ju det. Jag har bott där 2 gnr men kanske helst vill ha eget boende/eget kök sas. Tyskar är lite jobbiga…dela space med sas.
Kanske en dag jag har stationär 36 tum där nere för ivriga Svenskar 😁 redo att betala. Bara skojjar givetvis.
Kai på Ahtos sa mig hans 4 visuella teleskop är bara trubbel att handskas med och ger inga pengar ( vs investering, jobbet ha dom i drift ) han vill ha Tyskar där som hyr rummen och sen hyra ut för astro foto.
-Ha en bra fortsatt vecka på Teneriffa !
Senaste inläggen
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan
tråd av Petter Åström
-
Messier 33