Reply To: Två teleskop ska bli ett
Då var det dagen då observatoriet skulle anlända och allt var planerat. Avlastningen krävde ett fordon med en gaffelförsedd lyftanordning. Jag hade kommit överens med en bekant om att assistera vid avlastningen. Observatoriet kom på tre pallar där varje pall vägde ungefär 600 kilo.
När avlastningen skulle påbörjas blev det snart uppenbart att gafflarna på traktorn var för korta. Gafflarna räckte strax över mitten av pallarna vilket omöjliggjorde en säker avlastning. Trots att traktorn var försedd med standardgafflar var de för korta på grund av att observatoriet inte var lastat på standardpallar. Observatoriet var lastat på pallar som var betydligt bredare än vanliga. Den informationen hade inte kommit mig tillhanda.
Som tur var hade min bekant fler resurser och efter ett samtal så var en annan traktor med längre gafflar på plats efter cirka 15 minuter. Avlastningen med de nya gafflarna förflöt perfekt och efter cirka 30 minuter var pallarna avlastade.
Pallen längst till vänster innehåller två av observatoriets främre sidopaneler. Pallen i mitten innehåller slutaren, den främre panelen, den bakre panelen med dörr och sidopanelerna. Pallen längst till höger innehåller de två bakre sidopanelerna. Alla delar var väl förslutna med tjock krymplast som var ordentligt fäst med skruv och träbrickor längst ner. Det var skönt att slippa omsluta pallarna med extra presenningar som jag hade planerat.
Observatoriets paneler och övriga tillbehör var fördelaktig lastsäkrade med bultar och spännband under krymplatsen. Mellan de olika delarna hade tjocka heltäckningsmattor placerats för att skydda mot transportskador. Jag plockade dock in alla kartonger med elektronik för att skydda den mot fukt och värme då observatoriet kommer att förvaras på pallarna tills det är dags att påbörja monteringen.
Senaste inläggen
-
Running man
tråd av
Bergquist Christian
-
Min Star’Ex börjar ta form.
tråd av
zmannen
-
Variabler i M31
svar av