• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Svar till: Två teleskop ska bli ett

Hem › Allmän amatörastronomi › Observatorier › Två teleskop ska bli ett › Svar till: Två teleskop ska bli ett

28 mars, 2023 kl. 18:38 #3762
joan02
Deltagare

    Då var det dagen då observatoriet skulle anlända och allt var planerat. Avlastningen krävde ett fordon med en gaffelförsedd lyftanordning. Jag hade kommit överens med en bekant om att assistera vid avlastningen. Observatoriet kom på tre pallar där varje pall vägde ungefär 600 kilo.

    När avlastningen skulle påbörjas blev det snart uppenbart att gafflarna på traktorn var för korta. Gafflarna räckte strax över mitten av pallarna vilket omöjliggjorde en säker avlastning. Trots att traktorn var försedd med standardgafflar var de för korta på grund av att observatoriet inte var lastat på standardpallar. Observatoriet var lastat på pallar som var betydligt bredare än vanliga. Den informationen hade inte kommit mig tillhanda.

    Som tur var hade min bekant fler resurser och efter ett samtal så var en annan traktor med längre gafflar på plats efter cirka 15 minuter. Avlastningen med de nya gafflarna förflöt perfekt och efter cirka 30 minuter var pallarna avlastade.

    Observatorium

    Pallen längst till vänster innehåller två av observatoriets främre sidopaneler. Pallen i mitten innehåller slutaren, den främre panelen, den bakre panelen med dörr och sidopanelerna. Pallen längst till höger innehåller de två bakre sidopanelerna. Alla delar var väl förslutna med tjock krymplast som var ordentligt fäst med skruv och träbrickor längst ner. Det var skönt att slippa omsluta pallarna med extra presenningar som jag hade planerat.

    Observatoriets paneler och övriga tillbehör var fördelaktig lastsäkrade med bultar och spännband under krymplatsen. Mellan de olika delarna hade tjocka heltäckningsmattor placerats för att skydda mot transportskador. Jag plockade dock in alla kartonger med elektronik för att skydda den mot fukt och värme då observatoriet kommer att förvaras på pallarna tills det är dags att påbörja monteringen.

    Senaste diskussionerna

    • Venus och Jupiter i konjunktion
      svar av timokarhula
    • M33
      tråd av Petter Åström
    • Alan Hale har avlidit.
      svar av timokarhula
    • Ett omaka par på majhimlen
      svar av Johan Warell
    • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
      svar av Johan Warell
    • Aktuell solaktivitet
      svar av Hans Bengtsson
    • Transient (mag 14) i Bootes
      svar av Hans Bengtsson
    • Transient (mag 12) i Andromeda
      svar av Hans Bengtsson
    • Köpes: RedCat 51
      tråd av Vittra
    • Röntgenobjekt i Coma
      tråd av Hans Bengtsson
    • SH2-129 Flying Bat & OU4 Giant Squid Nebula
      svar av Fredrik Silow
    • Sagittarius 2026
      svar av Fredrik Silow
    • Astroöl i Malmö!
      svar av Magnus Larsson
    • Fjärrteleskopet igång igen!
      tråd av Johan Warell
    • EQ6 PRO
      tråd av jhagg
    • Nyutvecklad webb-app: Darkness Calendar
      svar av Olle Eriksson
    • 50 Bortglömda Miror
      svar av Hans Bengtsson
    • Tankar kring SAAF/V och nästa utbrott av T Coronae Borealis
      svar av Hans Bengtsson
    • V0722 Lyr, en ljusstark unik variabel.
      svar av Thomas Karlsson
    • Hitta till Sagittarius A* visuellt :)
      svar av Olle Eriksson

    Månadens bild i galleriet

    Solar Flare (Ivar Hamberg)

    Årets bild i galleriet

    IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

    Senaste bilderna i forumet

    Jupiter och Venus (Peter R)
    Messier 33 (Petter Åström)




    RSS Senaste nytt från SAAF-webben

    • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
    • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
    • Årets bild på Nattmolnet 2025!
    • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
    • Apertur nummer 1 2026!
    • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
    • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
    • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
    • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
    • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

    Kalendariet

    Sagittarius 2026
    Sagittarius 2026
    20 aug 26
    Degerhamn
    Träff under stjärnorna 2026
    Träff under stjärnorna 2026
    4 sep 26
    Mariestad

    Antal unika dagsbesökare (unika IP)

    Idag: 18 st 

    Senaste 7 dagarna: 323 st 

    Senaste 30 dagarna: 1200 st 

    Logga in

    Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress