Reply To: Leo III
Timo,
Jag har ju aldrig nån himmel för astro ( inte en natt i 76’an sedan Öland ) och om bara ”mjölnar himmel” i bästa fall men ibland kan det blinka till i mitt sk fönster och då på våren har jag insett.
Men detta beror på mig enbart, och jag är nu väl medveten om det är ev 2/3 av årets nätters en fungerade och stundtsls även värdsklass astro.
Men du får gärna komma på 30” om väder i vår och se Leo I. II, III.
Nu vis av ’lite’ erfarenhet sedan snart 10 år i branschen ( jo åren går ) vet jag man i det stora hela ser man inget mer i 5” mot 50” utan det blir mest en fråga vad det fysiskt går att se respektive storlek, men vad spelar det för roll ?
Så i det stora hela spelar det ingen roll heller om man har okular för 200 kr eller 200.000 kr eller stor optik ( eller dyr optik ) utan det handlar om att se då det ’går att se’.
Jag har väl insett speciellt den senaste tiden att intresset avstannat då jag slutat leva i nån bubbla om avancerade teleskop och mörka platser.
Men alla erfarenheter är BRA erfarenheter. Men svenk astro intresserar mig alltt mindre nu. Mitt case är väl jag hade odlat detta i södra USA med helg weekends ( om jag bott där ) då det passat om avlägsna galaxer eller eye candy, och där finns det utrymme för stora dobbar ( som jag tyvärr gillar ) så kontentan är vi kan se Leo I, II, III om väder i 30 tum men vitsen är liten ( om man redan sett dom ) då jag börjar fatta läget ( tog nåt år ! )
Ursäkta om jag svävade ut från ämnet lite.
-Just saw the light som man kan utrycka det..
- This reply was modified 1 year ago by Hakann.
Senaste inläggen
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam