Svar till: Två teleskop ska bli ett
Sedan förra gången har jag skruvat fast fästpunkterna för spegelhållaren mot teleskoptuben.
För att underlätta borrningen så konstruerade jag en mall som motsvarade placeringen av de gängade hålen på fästpunkterna. Längden av mallen gav mig avståndet var jag skulle borrade hålen i tuben. Jag placerade mallen med 120 graders delning och markerade hålen där jag skulle borra för fästpunkterna. Sedan var det bara att borra.
Det var i det här skedet jag upptäckte att det var tungt och omständligt att hela tiden behöva rotera tuben för att arbeta runt den optiska axeln. Jag åkte då och inhandlade fyra stycken länkhjul som jag skruvade fast på ett par EUR-pallar. Genast blev det mycket lättare att rotera tuben för att komma åt olika delar runt den optiska axeln. För att stabilisera tuben i de lägen jag önskade arbete i så använde jag mig av ett spännband för att låsa fast tuben.
När jag hade borrat alla hål var det dags att skruva fast fästpunkterna i tuben. Jag använde mig av maskinskruv för att fästa fästpunkterna mot teleskoptuben.
När alla fästpunkterna var fastskruvade var det dags att prova om stödringen och de gängade stängerna skulle passa. Som tur var så gjorde de det 🙂
Nästa steg i processen blir att ta upp hål för okularhållaren och för spindeln.
Senaste inläggen
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan
tråd av Petter Åström
-
Messier 33