Svar till: LaPalma December 2022
Jo iden var med tråden visa en resa i sin helhet med allt omkring som händer både före och under resan med fokus på astronomin. Nu åker jag snart hem ( med nya erfarenheter ) så tråden avslutas.
Givetvis är mitt starhop ringrostigt av för lite hantering men det tar lite tid ändå att gå igenom objektets läge, hitta referens stjärnor i verkligheten som stämmer och jobba med förstoringen. Givetvis har Starstructure 30” teleskopet gjort en ’dummare’ men man kan starhoppa med den men lite väl stor sas, och människan är slö och den har ju go-to.
Men i detta fall var det nog inte starhoppandet till läget utan vad man såg ( i detta fall inte såg om just detta objekt )
Jag har en option om att ska få köpa en klenod, en 14” Starmaster med Zambuto f/5 optik i. Doktorn i Utha köpte den ny på 90 talet och jag har obsat i den flera gånger på OSP och det är ett magnifikt instrument. Han är krasslig i hälsan men ville köra 1-2 år till med den. Vet inget mer nu eller pris, men känner mig osäker då den är rätt stor och klumpig och jag måste ändå åka minst 30 minuter eller helst mer från Falun, och då kan jag fortsätta åka till 30” och rulla bort huset och är sas klar direkt, men vi får se.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Attachments:
Senaste inläggen
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31
tråd av Petter Åström
-