Svar till: LaPalma December 2022
Jag har fört frågan om NGC459 ( inputs från andra ) och det kommer flera inflikar om den är tydlig i Kinesiska 14-16 tums teleskop på SQM strax över 21 ( obsat nu i ex USA midwest )
Tja det låter otroligt efter denna resa med dom förutsättningarna.
Det nämns jag har för lite ’erfarenhet’, och visst jag har inte oerhörd erfarenhet men jag är inte helt utan. Men jag vet när jag obsar med Lasse Hermansson har han betydligt mer på fötterna i främst lokalisering och metodik. Men han har decennier bakom okular nu och han såg den inte heller i 20” och vi gav den timmar i uppmärksamhet !
Jag hoppas Timo och Torbjörn går på den igen på en bra natt för det ska tydligen tämligen enkelt gå att se den i 12”.
Tack vare Hans förklaringar om mörker mm är Sverige gott nog som något om inte tom bättre. Givetvis blir seeing sämre i Sverige mot ex LaPalma men i mitt case har seeingen inte hjälpt här. Sen är ju en 20” mot ex 12” ca 3 gnr mer ljus in och 21.5 mörker är kan inte anses dåligt för DS.
Galaxen är 30” och faint men ska framträda tydligt även i mindre teleskop långt under 20” ( pris på optik tydligen oviktigt )
-Så vad hände på LaPalma ?
Notering. Jag har högt i tak om kritik om ev ingen/dålig erfarenhet, jag söker bara svar.
Så var det brist på erfarenhet, eller dåliga ögon eller var det ingen bra ’klarhet’ i luften, eller dålig optik ? Ett svar måste ju finnas eller hur ?
Min kontenta. Tacka vet jag real BIG optics !
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Senaste inläggen
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31
tråd av Petter Åström
-
Upprörd himmel