• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Svar till: Två teleskop ska bli ett

Hem › Allmän amatörastronomi › Observatorier › Två teleskop ska bli ett › Svar till: Två teleskop ska bli ett

27 december, 2022 kl. 09:02 #2543
joan02
Deltagare

    Nu är primärspegelhållaren hopmonterad. Monteringen bjöd inte på några överraskningar, delarna passade som det var tänkt. Mellan spegelhållaren och spegelstödet är det en 5 mm spalt för att öka luftflödet runt spegeln. På ovansidan syns en av de tre hållarna som ska se till att spegeln inte ramlar ur spegelhållaren. Den totala vikten för spegelhållaren blev 10,5 kg vilket jag anser är en acceptabel vikt för hela konstruktionen. Jag kommer i ett senare skede att lackera spegelhållaren i mattsvart färg.

    Profil

    Som jag skrev tidigare så kommer spegeln att vila på en nålfiltsmatta. Friktionen mellan spegeln och nålfiltsmattan kommer att vara tillräckligt låg så att spegeln kan röra sig något i spegelhållaren. För att minska sannolikheten för kollimeringsfel valde jag en nålfiltsmatta som har en hög ögletäthet och en kort lugghöjd. Jag valde en nålfiltsmatta som är tillverkad av polyamid då materialet är fukttåligt.

    Jag skulle ha kunnat tillverka en mer avancerad konstruktion för spegelhållare men jag valde i stället att göra en enkel men tillräcklig bra konstruktion som svarar upp mot mina behov. Jag känner mig emellertid trygg med den valda designen då jag har använt samma princip till spegelhållaren i mitt dobsonteleskop. Utmaningen här har dock varit att göra spegelhållaren och spegelinfästningen mer stabila då spegeln i en ekvatoriell montering utsätts för krafter som verkar i flera olika riktningar jämfört i en altazimutalt montering. För att minska friktionen och skydda fästanordningens gängor monterade jag teflonplaströr i uttagen för fästanordningen. Skulle spegelhållaren av någon anledning inte fungera så får jag testa ut någon annan konstruktion.

    Ovan

    En fördel med att använda en sandwichpanel med en kärna bestående av en bikakestruktur med ihåliga celler bakom nålfiltsmattan är bland annat utifrån dess termodynamiska egenskaper. Panelen anpassar sig snabbt till omgivande temperatur då dess egenskaper gör att den inte i alltför stor grad magasinerar värme vilket innebär att spegeln kommer att uppnå en termisk jämvikt snabbare. Luftspalten mellan spegelhållaren och spegelstödet kommer förhoppningsvis även att ha en positiv inverkan på processen. Jag funderar även att installera elektriska fläktar för att skapa ett laminärt luftflöde över spegeln reflekterande yta för att påskynda processen.

    Utmed kanten på insidan av spegelstödet har jag fäst en nålfiltsmatta. Nålfiltsmattan har dock en betydligt högre ögletäthet och kortare lugghöjd för att säkerställa kollimineringen oavsett var teleskopet pekar. Konstruktionen hindrar dock inte att spegeln kan röra sig något. På spegelstödet sitter tre hållare som ska se till att spegeln inte faller ur spegelhållaren. Hållarna är försedda med samma nålfiltsmatta som jag har använt runt kanten på spegelstödet.

    Stöd

    För att underlätta i- och uttagning av spegelhållaren från teleskopet fäste jag två handtag på baksidan av spegelhållaren.

    baksida

    Nästa steg i processen blir att tillverka fästpunkterna och tillika justeringsmekanismen för spegelhållaren.

    • Det här svaret redigerades för 3 år av joan02.

    Senaste diskussionerna

    • Sommarastroöl i Malmö!
      tråd av Magnus Larsson
    • M33
      svar av Johan Warell
    • Solen i Ha 2026-06-21
      svar av Johan Warell
    • Bubbelnebulosan
      tråd av Petter Åström
    • Dubbeltrojan ockulterar stjärna i Auriga
      tråd av Hans Bengtsson
    • M6 från Skåne
      svar av Johan Warell
    • Konjunktion Månen-Venus 2026-06-17
      svar av Fredrik Silow
    • Möjlig supernova i M51
      tråd av Hans Bengtsson
    • Merkurius och månskäran
      tråd av timokarhula
    • Sagittarius 2026
      svar av Olle Eriksson
    • Solen i Ha
      svar av PeterR
    • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
      svar av Fredrik Silow
    • Månadens bild
      svar av Fredrik Silow
    • Transient (mag 14) i Bootes
      svar av Hans Bengtsson
    • Venus och Jupiter i konjunktion
      svar av PeterR
    • Alan Hale har avlidit.
      svar av timokarhula
    • Ett omaka par på majhimlen
      svar av Johan Warell
    • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
      svar av Johan Warell
    • Aktuell solaktivitet
      svar av Hans Bengtsson
    • Transient (mag 12) i Andromeda
      svar av Hans Bengtsson

    Månadens bild i galleriet

    NGC4725 (Peter Folkesson)

    Årets bild i galleriet

    IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

    Senaste bilderna i forumet

    NGC 7635, C11 (Petter Åström)

    Solen (Peter R)
    Screenshot

    Månen – Venus (Peter R)


    RSS Senaste nytt från SAAF-webben

    • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
    • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
    • Årets bild på Nattmolnet 2025!
    • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
    • Apertur nummer 1 2026!
    • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
    • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
    • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
    • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
    • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

    Kalendariet

    Sagittarius 2026
    Sagittarius 2026
    20 aug 26
    Degerhamn
    Träff under stjärnorna 2026
    Träff under stjärnorna 2026
    4 sep 26
    Mariestad

    Antal unika dagsbesökare (unika IP)

    Idag: 85 st 

    Senaste 7 dagarna: 3175 st 

    Senaste 30 dagarna: 10239 st 

    Logga in

    Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress