Svar till: LaPalma December 2022
Kväll 1 på Athos bjöd på bättre förhållanden, riktigt bra faktiskt.
Det blev nåt fel med vår hyra av 25’an så en Tysk hade fått den hela veckan (?) hursom fick vi 20” och kommer ta med 16” om vi åker iväg nån kväll högre upp. Enl Kai ger toppen inte myccket mer mörker men seeingen kan oftare vara bättre menade han.
Mörkret var lika som strax söder on Tijarafe ( ca 21.5 ) men det är lite högre upp och närmare Roque.
Inte kallt, ingen fukt, ingen vind och här är det fina Dobson plattformar och seeingen var i början mycket bra men blev sämre sen.
Ang 456 är den omöjlig verkar det som. Nu var onrådet totalt säkrat med referens stjärnor, och vi såg en granne 473 enkelt.
Ett sånt här objekt tar flera timmar i anspråk att hitta och lokslisera seriöst utan tracking och goto.
men min ide vi ska ha 25’an en natt och då ska jag på den igen.
6 stjärnor i Trapazeum och enkelt att upplösa hästhuvudet. Vi körde många Messiers och NGC, ex Taffy galaxys i Pegssus.
-Så en bra kväll och många timmars obs.
Jag antog att det skulle bli bättre här och så blev det, men Ok nu 20” mot 16 igår.
Så mycket bättre kväll än denna är svår, men visst himmlen har dis mot Atlanten och det kan gärna få bli mörkare.
Senaste inläggen
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31