Svar till: Mars 2022-11-18
Hej Håkan,
Den lilla aperturen är trots allt ibland till viss fördel när man som vi oftast ligger under jetströmmen. Den ”skär” bättre igenom dålig seeing. Dessutom ger som bekant en APO högre kontrast tack vare avsaknaden av central obstruktion. Min erfarenhet är att en APO av god kvalitet oftast presterar ner mot teoretiska gränsen även vid ganska ofördelaktiga yttre omständigheter. Lägg därtill att TEC har en oljecementerad triplett som stabiliserar snabbt vid förändringar i temperatur.
Gutekunst ADC fungerar bra i praktiken, testprotokollet på mitt exemplar visar aberration på RMS 0.014 (1/73.2 wave) vid 520 nm och strehl 0,993. Lätt att justera tack vare att den håller bildcentreringen opåverkad. Jag har den kopplad via T2-gänga till Baader FFC, se bild. Kameran kopplar jag via T-2 Quick Changer. Massiv konstruktion, FFC + ADC väger drygt 800g.
ASI462 är visst intressant med sin känslighet i ir (mer än dubbelt så känslig jämfört 6200MM).
De små pixlarna gör dock för min del att jag i så fall får byta FFC mot tex PMx2 eftersom att FFC är svår att få under 3x.
/Hans
Senaste inläggen
-
Blinking Planetary Nebula
svar av Datarolf
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-