Svar till: Kometen C/2025 A6 (Lemmon)
Hem › Observationer › Kometer och småplaneter › Kometen C/2025 A6 (Lemmon) › Svar till: Kometen C/2025 A6 (Lemmon)
Jag håller inte riktigt med. Gjorde ett antal Sidgwick-bedömningar med flera olika instrument, och kometen blev hela tiden ljusare än 6 CVn av magnitud 5.0. Inte minst kunde jag med 10×25 konstatera att stjärnan i stort sett helt försvann när jag defokuserade till samma storlek som kometens koma (som fokuserad var väl synlig). Upprepade flera gånger. Så för mig känns det osannolikt att kometen skulle ha varit svagare än 5.0. Däremot kändes 4.7 som en bra samlad bedömning av de olika Sidgwick-bedömningarna.
Himlen var mycket klar och fin (innan det mulnade på). För att bedöma svansens längd med 20 cm Newton avlägsnade jag mig steg för steg från koman och försökte bestämma den punkt där jag faktiskt fortfarande kunde skönja svansen utan att påverkas av svansens första del, det kan annars vara lätt hänt att man ”förlänger” en kometsvans även bortom den punkt där man faktiskt ser den. Vid 2 graders avstånd från koman var det ingen tvekan om att jag kunde skönja svansen, sedan blev det svårare, men intermittent fick jag med indirekt seende signaler ända till 3 grader, plus minus en halv grad.
PS. Någon korrektion för varierande extinktion behövde ju inte göras eftersom både kometen och jfr-stjärnorna låg ganska högt över horisonten, nära intill varandra, och i praktiken på samma altitud.
-
Det här svaret redigerades för 8 månader sedan av
Hans Bengtsson.
Senaste diskussionerna
-
M33
svar av
Hans Bengtsson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Köpes: RedCat 51
tråd av
Vittra
-
Röntgenobjekt i Coma
tråd av
Hans Bengtsson
-
Sagittarius 2026
svar av
Fredrik Silow
-
Astroöl i Malmö!
svar av
Magnus Larsson
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 169 st
Senaste 7 dagarna: 735 st
Senaste 30 dagarna: 1621 st














