Svar till: Kollimeringsförvirring
Hem › Allmän amatörastronomi › Hemmabygge och spegelsliping › Kollimeringsförvirring › Svar till: Kollimeringsförvirring
Om jag förstår det korrekt.
-Problem med komlimering ?
Ett bra tips om du har en Newton/Dobson är det mycket enkelt. Jag har kollimerat med en hel del personer worldwide och med olika verktyg, och det här med old school och läst om själva principerna om kollimering. Det blir rätt onödigt rörigt speciellt när Carlin kommer på tapetenen och äldre lösningar och ideer som varierar. Jag träffade Glatter när han var i livet och vi kollimerade och snackade toleranser/design om hans nya verktyg som tyvärr aldrig kom i bruk men det var mest menat att centrera okular – och jag går inte in på det här men allt det här som säljs är mest rappel och inga toleranser som branschen har enats om. Men hursom ang olika tillväga gångssätt och ex Bartels kör ju snabba speglar sub 3 och han använder mycket enkla verktyg och som vanlig anser ju folk olika att det inte funkar osv. Men tar du Lockwood rekommenderar han den lösningen som jag anser är den enklaste och bästa, och mina verktyg har många lånat både i Sverige och utomlands. Knappast dyrt men ändå få har dom (?) men teorier som leder till öndligheten finns ju alltid. Jag köpte först 2” Tublug och 2” laser från Howie. Men på mina resor tyckte jag dom var för stora så jag köpre 1.25” istället ( de funkar lika bra, men betydligt mindre och ev bättre tom ) och jag har Glatters 2 till 1.25 tums adaptern som centerar bättre än 2” Tubluggen/lasern. Jag har även Cats Eye verktygen och kollat den mot de här verktygen. Cats Eye, tja, ger inget vad jag nånsin sett men ett intressant system.
-Så min kontenta, köp från Starlight ( Howie Glatter ) laser och Tublug. Det tar max minut att kollinera om nu justeringar funkar, och på många Newton instrument brukar ju det ju vara lite si å så med ibland. På 30 tummarn gör jag detta på 1 minut. Inga funderingar eller tankar behövs.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 70 st
Senaste 7 dagarna: 3160 st
Senaste 30 dagarna: 10224 st














