Svar till: Månadens bild
Hem › SAAF › Tävlingar › Månadens bild › Svar till: Månadens bild
Vi ligger lite efter i schemat men det är nu dags att presentera Månadens bild i juli – så här kommer den: Solen i H-alfa av Peter Rosén!

Bilden är tagen den 19 juli och visar lika kontrastrikt som vackert sommargudens dramatiska aktivitet sin i kromosfären. (Ett H-alfafilter släpper igenom vätets ”röda” ljus vid 656,3 nm – en våglängd där kromosfären, lagret ovanför ”solens synliga yta” fotosfären strålar starkt. Här blir fenomen som protuberanser, filament och aktiva områden tydliga.)
Sommaren 2025 har bjudit på fortsatt hög och stundtals överraskande solaktivitet. Mycket talar för att vi kommer få fler intensiva solfläcksområden och spektakulära protuberanser också under hösten, även om solfläcksmaximum verkar klinga av nu är det inte över – en andra lite mindre topp kan komma nu under den tidiga hösten enligt SILSO.
Viktigt: Titta aldrig direkt på solen utan godkända filter! Använd projektionsmetoden för kikare/refraktorer, eller speciella filter för vitt ljus respektive H-alfa.
Grattis Peter @rosenpixmix-se till Månadens bild för juli!
Här är direktlänk till diskussionstråden med bilden.
/Fredrik Silow
för Nattmolnetredaktionen
. . .
Varje Månadens bild kvalificerar sig automatiskt till Årets bild som vi utser i samband med nr 1 av Telescopium varje år. Läs mer om Månadens bild och vad som gäller i första inlägget i denna tråd.
Fortsätt ladda upp era bilder på Nattmolnet — Månadens bild 2025 rullar vidare för varje månad. Och varje vinnare kvalificerar sig automatiskt till Årets bild, som avslöjas i Telescopium nr 1 2026.
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF
ordforande@saaf.se
—
Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
Lunt LS35T Ha · TS 20×80
Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 65 st
Senaste 7 dagarna: 3155 st
Senaste 30 dagarna: 10219 st














