Svar till: Saturnus är minimal?
Hem › Allmän amatörastronomi › Nybörjarfrågor › Saturnus är minimal? › Svar till: Saturnus är minimal?
Det finns flera orsaker till att detaljer kan vara otydliga.
I grund och botten är ditt teleskop alldeles för litet för att göra detaljerade observationer av Saturnus. Det är öppningens (eller spegelns) diameter som avgör hur detaljrik bild då kan få. Man kan tyvärr inte gå på beräkningen av hur stor förståringsgrad du får genom olika linskombinationer. Visst – bilden blir stor, men i 300 x på en aperture på 130 mm så får du en stor, men också suddig och ljussvag bild.
Det är därför bättre med större teleskop om du vill se detaljerade bilder. Alltså, samma brännvidd, samma okular, samma barlow men en större diameter på spegeln ger enormt olika kvalitet på återgivningen.
DOCK, nu är det ju ett 130mm teleskop du har och det i sig är inte jättelitet. I ditt fall – om du vill maximera skärpan behöver du först och främst kollimera ditt teleskop om det inte redan är gjort. Det betyder att sätta speglarna i perfekt position sinsemellan så att ljuset från primärspegeln (den stora) går rakt och plant in i okularet.
Men du behöver också okular av bra kvalitet, det gör stor skillnad.
Likaså behöver du – vilket jag inte tycker du ska använda alls) en högkvalitati barlow.
Det är kort sagt en hobby med viss inlärningskurva vilket jag personligen tycker är väldigt stimulerande.
Även väderförhållanden kan ha stor inverkan. En kväll med låg vind, när inga jetströmmar befinner sig över din observationsplats och då atmosfären är lugn och stilla får du bättre vy.
Hur man kollimerar finns bra videor på YouTube. Innan du ger dig på det så bör du göra en “star test” för att se om det verkligen behövs…
Utrustning
TS ONTC808 20 cm F4 spegelteleskop
Bresser Messier 209D 20 cm F6 spegelteleskop
GSO N-305 30 cm F4 spegelteleskop
NEQ6 Pro
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Player One Poseidon 26 mp (IMX571) kyld monokamera
Komakorrektorer
-
Det här svaret redigerades för 9 månader av
Petter Åström.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 119 st
Senaste 7 dagarna: 3209 st
Senaste 30 dagarna: 10273 st














