Webinar om svarta hål den 5/12
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-08 19:16 av Magnus Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2022 kl. 17:52 #2053
Hej!
Den 5/12 kl 20.00 håller vi ett webinar med Associate Professor Matthew Middleton, University of Southampton, med titeln:
Self lensing – making the darkness visible.
We know of 20 dynamically confirmed black holes in the Milky Way – we predict there should be millions! So where are they and how do we find them? My COBALT project aims to discover these systems in the next generation of optical surveys with the role of citizen scientists (the Black Hole Hunters program) central to this.
Dr Matthew Middleton is an Associate Professor at the University of Southampton in the UK. His areas of expertise include accretion onto compact objects and is leading the search for hidden compact objects as head of the COBALT project and the Black hole Hunters citizen science initiative.
Läs mer om COBALT-projektet här: https://cobalt-lensing.github.io/
Den här gången kör vi ett öppet webinar så att vem som helst kan vara med. För att delta i alla SAAF:s seminarier och dessutom få tillgång till hela vårt webbinariearkiv blir man helt enkelt medlem, om man inte redan är det.
Vill du vara med? Skicka ett mail till magnus.larsson@saaf.se.
Webinaret hålls på plattformen Google Meet. Det kommer en länk här när det närmar sig.
Magnus
Attachments:
-
27 november, 2022 kl. 17:24 #2175
Hej!
Nu närmar sig vårt nästa webinar med stormsteg. Här är en länk till Google Meet:
https://meet.google.com/ihp-imaw-rwn
Vi ses den 5/12!!
Magnus
-
6 december, 2022 kl. 08:20 #2251
Tack Magnus för ett bra arrangerat webinar. Matt var mycket intressant att lyssna på!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
6 december, 2022 kl. 11:29 #2255
Som David, tack Magnus för ditt initiativ. Jag tyckte föredraget var på en lagom teknisk nivå och inspirerande. Det sas en del om Zooniverse och att Matt ska starta ett projekt för att leta svarta hål. Genom åren har jag deltagit i några Zooniverse-projekt som Plantet hunters (med först Kepler och nu TESS) samt Citizen ASAS-SN (klassificera variabler).
-
6 december, 2022 kl. 11:51 #2256
Jag skulle vara intresserad av att veta mer hur man praktiskt går till väga om man vill bistå Matts COBALT-projekt. Hittade inte så tydliga instruktioner på sidan han hänvisade till, men det skall sägas att jag inte lade allt för mycket tid på det heller. Jag ska lyssna på vad han sa om det på webinariet när det läggs upp.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
-
-
7 december, 2022 kl. 22:01 #2265
Hej!
Tack, det var ju kul även om vi var få!!
David: jag gick in och registrerade mig men tolkade sidan black-hole-hunters.org som att de just nu inte “tar emot” mer data, utan bara analyserar. Jag kanske ska fråga Matt om det…?
Magnus
-
8 december, 2022 kl. 18:21 #2278
Notis finns nu på SAAF:s webb: https://www.saaf.se/16373-2/
Inspelningen går att titta som vanligt om man är inloggad.
/H.
-
8 december, 2022 kl. 19:16 #2280
Hej!
Update från Matt: det finns nu nya ljuskurvor att granska och bedöma på black-hole-hunters.org! Go get it! 🙂
Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro