Webinar!!
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 24-01-15 20:54 av Magnus Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
15 november, 2023 kl. 10:34 #6711
Hej!
Så har vi ett variabel-webinar på gång! Det är Konstanze Zwintz som vill prata med oss om “The music of the stars”, dvs astroseismologi med fokus på unga stjärnor. Astroseismologi handlar om att observera och analysera komplexa rörelsemönster i stjärnan, som kan avspeglas i komplexa variationer i ljuststyrkan (t ex kännetecknas RR Lyr-stjärnor av sådana fenomen).
Vi tänker oss att detta går av stapeln i januari kl 8 på kvällen. Men vilken dag? Här är en Doodle:
https://doodle.com/meeting/participate/id/boOgvYAb
Gå in ASAP och markera när du kan!!
Magnus
-
16 november, 2023 kl. 08:39 #6714
Har fyllt i. Tack Magnus för att du ordnar detta!
-
17 november, 2023 kl. 07:44 #6725
Bra initiativ!
-
27 december, 2023 kl. 10:32 #7074
Hej!
Lite uppdatering här: kommunikationen med Konstanze är lite långsam, men vi siktar nu på ett webinar den 10/1 eller 11/1 kl 20.00! Så håll tiden! Och sprid infon – det vore inte kul om vi bara är 4 deltagare….
Magnus
-
27 december, 2023 kl. 15:00 #7079
Vilken länk finns för att komma in i webinariet när det är dags? Kommer den att delas här i trådet?
-
-
27 december, 2023 kl. 16:09 #7081
-
4 januari, 2024 kl. 18:05 #7140
Hej!
Tyvärr får vi skjuta upp det här webinaret. Jag återkommer när jag vet mer.
Magnus
-
9 januari, 2024 kl. 18:44 #7205
Hej!
Nu har jag nya bud här – här är en Doodle med datum i februari. Jag vet att det är sportlovs-elände då (elände för att planera saker alltså – sportlov kan vara kul….) – men kanske det inte påverkar så mkt…?
https://doodle.com/meeting/participate/id/dGwvA6Qd
Gå in och svara SÅ FORT SOM MÖJLIgt så kan vi bestämma ett datum. Och det är superkul om det är mer än dom allra mest inbitna variabilisterna – det här kommer att bli väldigt intressant för alla astronomi-intresserade (hoppas jag i alla fall – ämnet är superintressant).
Magnus
-
10 januari, 2024 kl. 19:09 #7220
Hej!
Nu har det i hög hastighet strömmat in hela 2 svar på Doodlen – skynda dig att gå och och svara du också, så du inte missar vårens mest spännande webinar!!!!
Magnus
-
11 januari, 2024 kl. 21:21 #7231
Hej!
Sista chansen att rösta i Doodlen (se länk ovan) – jag stänger den i morgon fredag! Det blir i slutet av februari.
Magnus
-
15 januari, 2024 kl. 20:54 #7256
Hej!
Så nu är det spikat: Webinaret blir av den 28/2 kl 20.00!! Professor 0Konstanze Zwintz kommer att prata om “The music of young stars”.
Detta handlar alltså om unga stjärnor, som kännetecknas bland annat av komplicerade rörelser som skapar intressanta och svårtolkade ljuskurvor. Dessa konvektioner i stjärnan är faktiskt ljudvågor även om det inte finns så många levande människor på plats och kan lyssna på dem. Konstanzes forskning om dessa spännande fenomen går under beteckningen astroseismologi. En känd stjärna som uppvisar dessa fenomen är RR Lyr, som många nog känner till.
Sprid gärna ordet om detta webinar – det är kul om vi inte är alldeles för få på webinaret! Länk kommer när det närmar sig.
Mvh
Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro