Uranus spektrum
- Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-19 16:13 av Hans H.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2022 kl. 16:18 #2391
Det tycks ligga i tiden för en del av oss amatörastronomer att vända blickarna mot spektroskopi. Magnus har t ex här på Nattmolnet berättat om sitt intressanta projekt att bygga ett Star´Ex spektroskop.
För min egen del köpte jag nu under hösten ett färdigt instrument, SX Spectroscope Pro.
Det är ett spaltspektroskop med toroidalt konkavt reflektionsgitter samt inbyggd guidekamera och ljuskälla för kalibrering samt flatbilder. Gittret har 550 linjer/mm och ger ett 31 mm långt plant spektrum mellan våglängder 350 till 900 nm. Med min ASI 6200 får jag med hela spektrumet på samma exponering. Upplösningen anges till runt R=2000. (Utan filter kommer naturligtvis andra ordningens spektrum från 350 – 450 nm med). Flera inställningar på spektrografen kan fjärrstyras via ASCOM.
För några dagar sedan tog jag bifogat reflektionsspektrum från Uranus. Jag har inte gjort någon kalibrering för att få bort Solens Fraunhoferlinjer eller absorptionslinjerna från vatten och syre i vår atmosfär. Detta kunde gjorts genom att vid samma tillfälle ta ett spektrum från en näraliggande solliknande stjärna.
Flera breda absoptionslinjer från Metan (CH4) i Uranus atmosfär kan identifieras. Jag har även markerat några Telluriska linjer från vatten och syre i vår atmosfär samt en del Fraunhofer/Balmer- linjer från Solen.
Som optik använde jag en liten apokromatisk refraktor, TEC 110FL f/5,6.
Exponering 6x300s med ASI 6200MM. Spaltvidd 20 µm.
Analys med RSpec.
//Hans
Attachments:
-
19 december, 2022 kl. 08:15 #2404
Kul Hans!!!
Det är verkligen ett brett spektrum du får fram där, och med bra upplösning (R=2000). Får du fokus på hela spektrat? Bildplanet tenderar ju att vara välvt (sfäriskt) efter ett gitter, men det konkava gittret kanske kompenserar för det?
Har du hunnit testa på några stjärnor också?
Magnus
-
19 december, 2022 kl. 10:16 #2405
Hej Magnus,
Det blir ganska bra fokus på hela spektrumet tack vare konkavt gitter. Det finns inga linser i spektroskopet. Om man ska finlira är det dock nog bäst att finjustera fokus på det aktuella våglängdsområdet. Spektroskopet kan fokuseras remote via ASCOM.
Samma kväll tog jag några snabba testspektrum på Deneb och Markab men jag har inte studerat dessa i detalj. Tog dem mest för att kolla spektroskopsystemets känslighet i olika våglängdsområde. Gittrets blaze ligger på 400 nm.
/Hans
-
19 december, 2022 kl. 11:39 #2406
Hej!
Inga linser….? Låter spännande. Hur är det konstruerat?
Att kollimera mina två 3D-printade prylar har varit lite komplicerat, men jäkligt viktigt, så inga linser låter som en lättnad 🙂
Hur gör du för att centrera objektet? Jag använder en separat guide-tub för centrering. Guidar gör jag sen via en guidekamera på spektroskopet och den reflekterande spalten. Och du har en Lodestar inbyggd, så guidar väl på samma sätt, antar jag. Men kan du centrera objektet på samma sätt?
Magnus
-
19 december, 2022 kl. 12:21 #2407
Magnus,
Bifogar en sprängskiss på uppbyggnaden av spektroskopet tagen från manualen..
Jag använder bildflödet från den inbyggda Lodestarkameran för centrering. I PHD2 kan man lägga in en virtuell spalt i bildfältet via “View – Spectrograph slit”. Läget för denna kan justeras via “Slit position”. Koordinaterna för denna syntetiska spalt följde med leveransen från SX. Jag behövde bara göra en minimal justering. Min montering brukar peka ganska rätt, är man vilse går det lätt att göra en “platesolve” på en bild från guidern. Själva guidfunktionen via PHD2 sker på vanligt sätt. Jag brukar använda multistar guiding.
Som man ser av sprängskissen syns inte den verkliga spalten i Lodestars synfält, därav behovet av en virtuell sådan.
Hans
Attachments:
-
19 december, 2022 kl. 15:37 #2416
OK. Jag kan inte centrera med guidekameran, bildfältet är alldeles för litet. Eller rättare: jag kan inte hitta rätt objekt med det. Men om din pekning är riktigt bra så är det ju löst!!
Det finns en funktion i PHD2 som heter Sticky Lock Position också. Den använder jag. När det är ljust, så man ser spalten, kan man sätta en punkt precis på spalten som “sticky”. När man sen ska centrera stjärnan så väljer man Restore i rutan Adjust Sticky Lock Position, så guidar den till rätt punkt. Justerad till under 0,1 px noggrannhet. Om det nu betyder nåt… mina stjärnor täcker flera pixlar i guidern…. 🙂
Spännande design, det där. Själva kamera-fokuseringen görs alltså av gittret. Känner du till nån nackdel med det, förutom att gittret troligen är dyrare än ett platt?
Magnus
-
19 december, 2022 kl. 16:13 #2417
Gittret sitter fast, finjustering av fokus sker genom att kameran flyttas axialt med hjälp av “Fine focus Wheel” som drivs av en servomotor.
En nackdel jag känner till är att designen ger viss astigmatism vilket vidgar spektrumet på höjden och därmed minskar känsligheten. En annan är att beamsplittern bara reflekterar 10% av inkommande ljus mot Lodestar men i praktiken nog inget problem. Bara att öka exponeringstiden något på guidern. Min montering med encoders behöver normalt bara cirka en guidepuls per minut om jag är hyfsat polinställd.
Det finns heller ingen möjlighet att enkelt byta ut installerat gitter mot ett med annan linjetäthet. Shelyaks instrument har väl den möjligheten.
Hans
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans H.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro