Tongastoft?
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 23-02-16 15:54 av Johan Warell.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2023 kl. 21:10 #3242
Har ni också märkt att solnedgångarna har varit ovanligt färggranna och ljusstarka de senaste veckorna? Jag lade märke till det första gången den 26 januari och ikväll hade himlen i väster en ovanlig färgton. Vid den borgerliga skymningens slut var den västra himlen, ungefär på Venus och Jupiters höjd laxfärgad. Det såg ut som en bred, platt rosa pyramid trots en molnfri himmel och bra transparens.
I oktober 1982 noterade jag för första gången ett liknande ljusfenomen. Då trodde jag först att det var zodiakalljus men det var ju fel årstid att kunna se det i väst här i Norden. Det visade sig att ljuset berodde på El Chichons vulkanutbrott i Mexiko ett halvår tidigare. Ännu ljusstarkare “vulkanfenomen” syntes i december 1991 och flera månader framåt och som uppvisade extremt rödfärgade himlar efter solnedgången. Ljuset härrörde sig från aerosoler som spytts ut vid en av 1900-talets kraftigaste vulkanutbrott, Mount Pinatubo på Filippinerna.
Nu undrar jag om inte kvällens ljus också var en “vulkaneffekt”? Jag kom att tänka på Hunga Tonga–Hunga Haʻapai vulkanen som sprang läck för drygt ett år sedan. Både El Chichon och Pinatubo exploderade bara ett halvår innan man såg askeffekterna i stratosfären jorden runt. Kanske berodde fördröjningen nu på att Tonga finns på södra halvklotet? Vad säger meteorologerna? Hans B? 🙂
/Timo K
-
14 februari, 2023 kl. 21:34 #3246
För ca. två veckor sedan upplevde jag en ovanligt färgstark soluppgång. Jag vaknade strax före soluppgången. Sovrummet har persienner men i köket lös det in ett rött sken utifrån. Jag trodde nästan det var en eldsvåda först, men det var en ovanligt röd morgonhimmel. Jag har också upplevt ett par kvällar sista tiden då det också har varit som ett rött sken i luften precis när solen är på väg ner eller precis gått ner.
-
14 februari, 2023 kl. 21:48 #3247
Jag kollade in Venus i kikare från mitt vardagsrum nu ikväll och märkte att det var ett märkligt och intensivt solnedgångssken så som du beskriver det. Vulkanaska brukar ge en rosa-lila komponent och den fanns där ikväll.
Jag tog en bild med telefonen som också visar Venus som en lite ljusprick.
Jag spanade efter Neptunus ovanför och till vänster om Venus men var lite för ljussvag för detektion. Jag såg tydligt en stjärna på mag.7,2 medan Neptunus ligger på 7,95.
Lyckades du se konjunktionen ?
/*Peter R
Attachments:
-
14 februari, 2023 kl. 22:32 #3253
Angående den kommande Venus-Neptunus konjunktionen imorgon. Efter att jag noterade den märkliga himmelsfärgen i skymningen så skulle jag obsa planeterna med VARFs 10 tums-teleskop. Klockan 17:49 såg jag en ensam stjärna precis på Neptunus position enligt det datorstyrda teleskopet. Jag räknar dock inte detta som en positiv konjunktions-observation för Venus syntes inte i samma synfält (en grad bort). Få se om dimmolnen lättar imorgon. De övertäckte hela himlen på bara några minuter. Det var lite pinsamt för jag lovade visa den “gröna” kometen mm för en gymnasieklass men tji fick jag (och eleverna).
/Timo K
-
14 februari, 2023 kl. 21:50 #3250
Google Recent Volcanic Activity och man kan se rapporter som denna:
Kanske bidrar till en förklaring om fenomenet.
// Jim
-
14 februari, 2023 kl. 22:25 #3251
Även jag har (från Göteborg) sett ett par ovanligt röda solnedgångar den här månaden utan att det såg särskilt disigt ut. Vet inte orsaken, såg en teori för länge sedan som sade att det beror på ”alla raketer dom skickar upp som gör hål i luften och sen vet man inte vad som kommer ner genom hålen” . 🙂
En film från England (5 februari) …
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
14 februari, 2023 kl. 22:42 #3255
Tack Hans B. Videon ger nog inte visuell rättvisa med vad som har synts de senaste veckorna. När moln har legat i väster efter solnedgången är solljuset starkare än vanligt en tid efter skymningen. Men att se en platt, rosafärgad pyramidform av ljus i en annars perfekt klar himmel? Nej, jag har inte ätit svampar. 🙂
/Timo K
-
16 februari, 2023 kl. 15:54 #3267
Det har varit ett flertal kvällar senaste två veckorna med starkt gulaktigat skymningsljus högt upp på himlen som gett en mycket märklig guldton i landskapet. Detta gula ljus har helt dominerat över den röda färgnyans som har synts mycket närmare horisonten.
Även gryningarna har varit gula, men mycket mindre intensiva än skymningsljuset.
Här en bild från i måndags kväll 13 feb strax efter solnedgången. Här ses också ovanliga supercirrus på mycket hög höjd (högre än vanliga cirrus) som horisontella vågor över hela västra delen av himlen.
Någon form av stoft eller andra mycket små partiklar måste det vara fråga om, antagligen på hög höjd.
Några rosa-lila nyanser har jag tyvärr inte sett härifrån.
Johan
- Det här svaret redigerades för 1 år av Johan Warell.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro