teleskop nybörjare
- This topic has 2 replies, 2 voices, and was last updated 25-03-23 20:11 by
meva1819.
-
AuthorPosts
-
19 mars, 2025 at 12:50 #11400
hej, jag är ny här och söker mig hit då jag hoppas på att kunna få hjälp med att välja ett teleskop. jag har även en snart 6årig dotter som även hon är intresserad av astronomi. jag skulle gärna vilja ta bilder och observera planeter månen stjärnor nebulosor och galaxer. jag vet att det kostar en hel del om man vill kunna utnyttja allt till max. men vill gärna kolla hyfsat bra. tack på förhand
-
19 mars, 2025 at 16:24 #11403
Hej!
Planeter och månen är ju ganska lätta att hitta, nebulosor och galaxer och stjärnhopar kan vara väldigt svårt. Om man som nybörjare inte hittar kan man snabbt tappa intresset.
Jag har flera olika teleskop och kan verkligen rekomendera s.k. Dobsonteleskop. Vill ni kunna se lite mer detaljer på planeter och måne så skulle jag nog rekommendera et dobson på c:a 15-20 cm öppning och kanske runt 1000 mm brännvidd (även kallad focal lenth). Det är spegelteleskop som är ganska stora men som har en enkel vagga som di “sitter” i.
Ni bör kanske leta lite videor på YouTube efter dobson, 6 eller 8 tum (150 eller 200 mm) för att se om det passar er situation.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
23 mars, 2025 at 20:11 #11462
Hej
Tack för svar. Jag har kollat runt lite och blir inte klok 😆 men har oxå läst mig fram till att ett dob teleskop är att rekommendera. Kollade in den på 8 Tum men den är gigantisk 😆 men kan man fota med dessa teleskopet oxå?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
G73
svar av
Johan Warell
-
Tripletten i Draco
tråd av
Ulf Granlund
-
RW Aur är ljussvag
tråd av