Supernovan SN2024iss (mag 13) i galax i Coma
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 24-06-04 14:16 av Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2024 kl. 11:22 #8395
En supernova av magnitud 13 upptäcktes 12 maj 2024 i galaxen PGC 1846725 i Coma.
Position (J2000.0) :
RA 12 59 06.1
DE +28 48 43
Bilden nedan togs 17 maj av Enrico Prosperi.
Mera info:
https://www.astronomerstelegram.org/?read=16624
- Detta ämne redigerades för 6 månader sedan av Hans Bengtsson.
- Detta ämne redigerades för 6 månader sedan av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
24 maj, 2024 kl. 20:09 #8401
Så spännande! Jag fotade ju dessa galaxer för inte så länge sedan så jag gick tillbaka för att se om det finns någon spännande information i mina bilder (tagna mellan 14 till 21 april 2024).
Det ligger en galax jus där, och framför allt i den infraröda datan kan man ana att det är två galaxer som interagerar. Jag har markerat den exakta positionen på min bild. Den grå är IR.
Inget spår av novan såklart.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 6 månader sedan av Petter Åström.
Attachments:
-
24 maj, 2024 kl. 22:14 #8406
Roligt att du tidigare fotograferat denna dvärggalax som nog aldrig fått någon egentlig uppmärksamhet tidigare!
På nya bilder dominerar supernovan över galaxen, men på äldre bilder (utan supernova) ser man att den är tydligt avlång. En blåbild från POSS ges nedan. Den västra delen är något ljusare än den östra.
PS:
På din nedre bild ser det ju nästan ut som om det finns något cirkulärt alldeles nordväst om galaxens kärna? Eller är detta den västra delen av galaxen?
- Det här svaret redigerades för 6 månader sedan av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
28 maj, 2024 kl. 15:36 #8422
Hej!
Här är så en serie på denna supernova, kryddad med variabilistens strul och stretande. Det började med att jag tog en serie bilder. Sen när jag skulle mäta den fanns det förstås ingen AAVSO-sekvens. Men i Pheranso är det lätt att välja andra stjärnor från katalogen UCAC4. Men då visar det sig att det inte finns några R-band-magnituder där. På tips från Tonny som skrivit programmet kan man då istället välja APASS DR10. Sagt och gjort. Men så visar det sig att jag tagit bilderna med fel offset. Så jag fick producera nya darks och bias-bilder. Och så visar det sig att det är en bugg i Pheranso som gör att det inte går att skapa master-kalibreringsbilder. Nytt mail till Tonny och en dags väntan på uppdatering (ja jag vet att jag kunde gjort masters med annat program). Och då finns det också en AAVSO-sekvens. Men det visar sig att stjärnorna är rätt svaga och har väldigt olika B-V-värden. Så först efter 4:e testet med jämförelsestjärnor blir det så en sekvens som funkar. Så nu:
En väldigt ospännande och jämn sekvens. Är det så att supernovan snabbt nått ett stillastående, eller är det helt enkelt fel objekt det här…..?
Magnus
-
28 maj, 2024 kl. 19:59 #8426
Ojdå det var mycket strul …
Nu finns den i alla fall i SVO med namnet:
SN2024iss
Jag tror dina obsar stämmer bra. Här är supernovans hemsida:
https://www.rochesterastronomy.org/sn2024/sn2024iss.html
- Det här svaret redigerades för 5 månader av Hans Bengtsson.
- Det här svaret redigerades för 5 månader av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
1 juni, 2024 kl. 16:55 #8450
Hej!
Nattens skörd. Superspännande supernova…. :/
Magnus
-
1 juni, 2024 kl. 17:18 #8451
Har blivit klart ljusare i VRI sedan förra gången du mätte, men bara obetydligt ljusare i B-bandet. Får se vart detta bär hän.
Attachments:
-
2 juni, 2024 kl. 23:47 #8466
Hej!
Det är nåt spooky med detta. De få spektra jag sett är starka i blått och avtar mot rött – som kan förväntas av ett hett objekt.
Se t ex här: https://www.wis-tns.org/object/2024iss
Men i mina BVRI-serier är den svagast i B….?
Magnus
- Det här svaret redigerades för 5 månader av Magnus Larsson.
-
4 juni, 2024 kl. 10:28 #8476
Lite off topic, men jag jämförde min bild med den du länkade till Magnus, och när jag blinkar dem ser jag följande:
ett par variabla stjärnor antar jag som helt försvinner på min bild.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
4 juni, 2024 kl. 14:16 #8477
Det är rätt svaga stjärnor på bilden. Den som blinkar snett upp till vänster om galaxen i position 12 59 09.98 +28 49 19.9 verkar vara av magnitud 21-22 enligt Vizier. Finns inte med i VSX.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro