Supernovaformatet i SVO
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-06-06 14:57 av Gustav Holmberg.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2023 kl. 13:26 #4795
Formatet för supernovor i SVO följer mönstret SN2023ixf, dvs utan mellanslag efter SN.
Formatet i AAVSO/VSX har däremot ett mellanslag efter SN.
Möjligen vore det bra att anpassa SVO-formatet för supernovor så att det följer AAVSO? Vet inte hur mycket jobb det skulle innebära för Thomas K, men jag tycker att det på sikt vore en fördel med samma format. Egentligen gäller frågan även AT och NSV, inte bara SN.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
21 maj, 2023 kl. 18:43 #4799
Det fanns en anledning till att undvika namn med mellanslag, men den är inte lika viktig nu som när vi drog igång SVO. Hans, om du minns så laddade vi in alla gamla obsar från filer som du, Hans-Göran och jag sammanställde. Formatet vi använde var det jag kallar VSNET-format och används i funktionerna importera och exportera VSNET-fil i SVO. I det fomatet är mellanslag fältavgränsare, så har man mellanslag i namnet kommer fälten i olag. I dessa filer är också GCVS-namnen omkastade så att t.ex R Tri anges som TRIR. Vid export var det då enkelt att dela namnet vid mellanslaget och stuva om de två delarna.
I SVO nu används inte VSNET så mycket nu vad jag tror. Jag använder det mest i veckorapporterna jag skickar till mail-listan vsobs-share för vidarebefordran till AFOEV. Så jag tror det borde gå att ändra utan större problem, men det behövs nog en noggrannare genomgång för att se om det är andra funktioner som berörs. Om det inte ställer till det allt för mycket får annars den här egenheten vara ett arv från SVO:s barndom.
-
31 maj, 2023 kl. 11:26 #4967
Det låter förnuftigt att i så fall kolla noggrant i förväg så att en ändring inte skulle skapa några buggar. Och frågan som sådan känns inte särskilt akut.
En annan sak:
Jag har inte kunnat undgå lägga märke till din intensiva fyrfärgfotometri av miran WX Her den senaste tiden. Något projekt?
-
31 maj, 2023 kl. 11:49 #4968
Jag tycker WX Her är en av de intressantaste stjärnorna bland de 50 bortglömda eftersom den haft en så konsekvent periodminskning under 100 år. Så jag ansökte hos AAVSO att få den observerad via AAVSONet och fick ja på det. Se https://app.aavso.org/aavsonet/ och proposal 345! Jag ansökte att få den observerad en gång i veckan, men de har lagt ut observerandet på två olika teleskop och ofast har det kommit flera obsar från båda varje vecka.
För övriga fjärrteleskop jag använder är situationen värre. COAST står still sedan i slutet av april efter tekniska problem med monteringen. Området där Abbey Ridge observatoriet finns på Nova Scotia är det skogsbrand och innvånarna har rekomenderats att evakuera.
-
1 juni, 2023 kl. 15:42 #4979
-
6 juni, 2023 kl. 09:38 #5038
Många av mina obsar av de fyra uxorerna kommer från en del av Aavsonet, den vidvinkliga versionen: Bright Star Monitor.
/Gustav
-
-
6 juni, 2023 kl. 13:20 #5040
Gustav:
Det kände jag faktiskt inte till men det är verkligen en smart metod. Bör ju inte vara några större problem att få igenom sådana ansökningar när det handlar om ett pro-am-samarbete av detta slag.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
6 juni, 2023 kl. 14:57 #5042
Ett mål är att vi skulle kunna ha något liknande Aavsonet i SAAF, för till exempel sektionernas observationsprojekt.
/Gustav
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
HT Cam
svar av Magnus Larsson
-
Jupiter med nya stormen i SEB
tråd av PeterR
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus