Strategi för Stockholms utomhusbelysning
Etiketter: ljusföroreningar, stockholm
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-12 08:27 av Hernán.
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2024 kl. 13:47 #10285
Jag har i dagarna letat efter mer information om ljusföroreningar och hittade denna “Strategi för Stockholms utomhusbelysning. Rätt belysning, på rätt plats, vid rätt tillfälle.”, utfärdad juni 2024.
Jag måste säga att jag blev uppiggad och optimistisk med innehållet. Det nämns alla faktorer som är viktiga (natur, miljö, hälsa, nattlevande djur, mm), men även upplevelsen av natthimlen. Dokumentet verkar ha diskuterats i stadens skönhetsrådet ganska nyligen i slutet av oktober 2024, vilket om jag förstår rätt har ställt sig bakom strategin.
Det är definitivt en bra utveckling och en anledning att vara försiktigt optimistisk.
Länk till strategin:
Länk till remissyttrande
Edit: lade till datumen
- Detta ämne redigerades för 3 dagar av Hernán.
-
10 november, 2024 kl. 22:17 #10297
Mycket intressant Hernán, jag håller just på att förbereda ett föredrag som jag ska hålla på Energimyndighetens Lighting Days i Stockholm nästa vecka. Då kommer jag inleda deras ”Darkness”-dag med ett föredrag om ljusföroreningar ur mitt perspektiv, och vårt för all del. Jag ska kika på dessa länkar, eftersom jag kommer träffa både politiker, arkitekter och forskare av olika slag.
-
12 november, 2024 kl. 08:27 #10308
Strålande Fredrik, vilken otrolig chans att påverka! Lycka till!
Länkar även till Trafikverkets sida om ljusföroreningar där det även finns matnyttig information:
Det är glädjande att även Trafikverket är medveten om problemet och har många bra lösningar i sin verktygslåda. Jag är dock inte 100% säker att avsnittet “vad har vi hitintills gjort” stämmer helt. Jag har sett vägar med relativ ny belysning som har fruktansvärt stark vit-blå ljus i Stockholms området. Men ändå. Vi lyfter fram det positiva!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Kometmagnituder i SVO?
svar av Johan Warell
-
Nebulosor i Svanen
tråd av Datarolf
-
Orion
svar av Magnus Larsson
-
Uppdateringar av SVO