Stort pupill obs
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 22-11-09 00:19 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
1 november, 2022 kl. 00:50 #1963
Astro gänget I Portland hade för en tid sedan deras årliga AZ möte, och det var givetvis andra som var med, och även jag var inbjuden men hade inte så mycket att tillägga trots lite nya insikter med 30” optik från Sverige. Men jag anser detta teleskop inte kan visa sin rätta sida här tyvärr även om jag skymtat potential.
I stora drag av mötet visade Chris sin 34” f/2.7 med egenbyggd Sitech magnet styrning å tunnare plano från Lockwood i Zerodur. Dan Gray från Sitech visade Lovrey’s nya teleskop med 36” Q ED i Quartz f/4 som nu ska ner till Chile. Detta projekt är big bucks, och han har ju 48” i västra Texas med Lomo f/4 optik. Men i Chile kan det nog bli en riktigt intressant. Howard hade nu köpt Mels syster 30” spegel då Mel skulle bygga bino, men beslöt att förlägga det på sin nya 42” f/2.6 istället. Så Howard byggde om sin fina 28” Kennedy f/4 plano och fick ner den tunna 30 tums mennisken, och ni som inte följt Mel i hans olika projekt finns det att läsa om på hans webb i detalj. Howard fick lära sig om kylningen av en sån spegel är mycket viktigt. Mel kör mest full pupill men Howard går på hela registret och han vet vad förvänta sig.
-Så hur detta kan fungera är utöver det jag förstår. Ex Lomo och andra ’pro’ vill max göra f/4 om det ska bli 1/4 wf och de vill ha optiskt kvalitets glas och tjocka planos så de ligger stumt ner, och ex Q ED har ju MRF så de slipar inte ens med tryck men ändå vill de ha 80-100 mm på ex 36”. Mel har 16 mm och på f/2.7.
Silveringen hade ett ämne och det anses nu som ytterst bra reflektion och rejäl gnista. Det håller i ca 1 år beroende på förutsättningen ( längre om inomhus ) men det ska ge mer än 10% mer reflektion än ex aluminusering och likvärt som de extremt dyra coatingar man kan få, och vill man dra det lång med enhached pro kan det ex på 30” kosta lätt över hundra tusen men med silvering några tiotals dollars. Man kanske vill rengöra spegeln 1 gång per år och då kan man silvera om samtidigt.
Mel pratade om sin nya grej med obs på stor pupill, och han är på 9-10 mm nu och flera är med i detta som ex Ed Allen som bevittnat Mels nya 30 tummare.
Vissa objekt kommer igång ordentligt i combon med widefield, coatingen och pupillen. Det blir väl nån effekt med centrala ljuset blir mer uppenbart ( vissa objekt ) även om man blockar diameter ( eller hur nu detta funkar ) se videon vid intresse.
Har nån en Nagler 31 vill jag gärna testa den i 76’an även om det inte är 100 grader. Jag har max Ethos 21 mm så 150X och då med std gubbpupill enl gänglse ’regler’ ( FOV på 0.7 grader )
Jag kan inte exakt förklara detta och det finns säkert kritiker men en sak är säker, Mel Baetels är en rackare på teleskop, så hatten av.
https://www.bbastrodesigns.com/tm.html
Se Howards insikter så långt med tunn 30 tum.
- Detta ämne redigerades för 2 år sedan av Hakann.
-
7 november, 2022 kl. 22:17 #2050
Hej Håkan N
Tack för att jag fick tillfälle att titta i er 30″are på öland. Det var trevligt att tom få se lite färg i några objekt.
Jag har själv funderat på att skaffa mig en nagler 31 men den är tyvärr inte riktigt parafokal med de övriga nagler okularen med kortare brännvidd. Jag köpte därför ett panoptic 41mm som visserligen bara är 68 grader men då jag har 3.6m brännvidd så passar den ändå på lite större objekt. Jag har fått låna en 20mm nagler 2 som är parafokal och det är ett av mina favoritokular.
Du har vid tidigare diskussioner undrat om någon har erfarenhet av hur stor skillnad ytjämnheten på spegeln gör (snoothness vs roughness). Mitt senaste teleskop har en jonfräst spegel med ett pv < 1/10 (< 1/40 rms) vid 600nm. Även om det primärt är för foto så har jag än så länge använt det mest till visuellt. Den kontrast och skärpa det ger har jag inte sett i något annat teleskop. Skulle du ha vägarna förbi sydkusten så hör gärna av dig så kan du själv avgöra.
/Håkan B
-
9 november, 2022 kl. 00:19 #2057
Hej,
Tackar, om resa neröver kommer jag förbi !
( kan du testa ’big pupil ? = återkom )
Är det 1/10 PV WF är det mer än dubbla diffraktionen och är det i WF är det ändå mer än diffraktionen. Stämmer detta är det en riktigt bra spegel, och motsvarar det ditt öga är det suveränt.
I vår 30” på Bortel 3-4 har jag ändå sett potential men jag saknar ’kontrsten’ men jag tror inte det beror på varken spegel eller coating. Vi har pratat om alu men det ger ca 10% midre reflektion än enhanched ( håller bättre ) men är coatingen inte bra är alu bättre. Jag skulle i så fall testa silvering men i vårt sura klimat och utomhus, mja ( osäker )
-Hade jag ägt teleskopet själv hade jag testat silvering eller skickat den till USA på ny coating och haft teleskop innomhus och winchat upp den på flaket och åkt ut, men vi är 8 viljor i dramat. Men nu vet jag svensk väder inte alls är att lita på så skönt med stationärt. Nån natt blir det ju per år, men inte många som funkar för mig.
-Tyvärr på Öland gav den ’rätt’ dåligt resultat och ex Lasse Stefans Q har jag sett wow i den innan men där nere var det ok men lite mediokert.
Det är lätt att kunna vara sur/realist ( pga investeringen var peanuts mot köpa en ny själv för 60K ) i ett teleskop som det finns få av i världen och både Starstructure och Lockwood står högt i kurs.
Det jag gillar med teleskopet är det är så lätt och enkelt gjort men Väldigt stabilt och bra balans. Kollimering ( Glatters stuff ) vid omgruppering behövs inte ens. Dessutom är stjärnorna bra, inte alla 30” klarar det under f/4.
Jag skulle vilja ta det neråt ex Alperna och ex Edelweiss splitze på nån träff mm på ex våren och dit åker ju hardcore EU gubbarna.
Nedan Lockwood’s resa dit. Jag har obsat med Volker i Österrike ( 25” med Zambuto f/4 optik ) Reseskildring är kul och efter C-vid är man trött sitta på kammarn.
http://www.loptics.com/articles/Europe2013/Europe2013.html
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro