Stjärnhimlen från Wicherina
- This topic has 5 replies, 4 voices, and was last updated 25-03-29 18:16 by
Johan Warell.
-
AuthorPosts
-
24 mars, 2025 at 06:50 #11464
Ett foto från den tredje natten under min och Timo Karhulas Australienresa. Vi har baslägret i Geraldton och obsar från Wicherina och Mullewa, 40 resp 110 km österut. Ännu har vi bara haft korta nätter eftersom månen går upp under kvällen. Vyerna av Vintergatsbandet, de Magellanska molnen och de ljusa djuprymdsobjekten har varit magnifika. Timo är här för 19:e gången medan detta är mitt första besök här.
Utrustningsmässigt kör vi med en 25 cm f/5 SkyWatcher dob, 14 cm f/3,6 Comet Catcher, 25×100 prismakikare och astrofotorigg (astromoddad Eos 6D, 14 mm/f2,4, 135 mm f/2 på SkyWatcher GTi).
Timo har premiärobsat med 8×40-kikeren som han vann på VSP senast – omega Cen följd av eta Carinae. Vi har inte besudlat kikaren med andra objekt (än) 😉
Bilden är tagen med 6Dmod 14 mm@f/4,0 180 sek ISO3200, endast färg- och kontrastjusterad (ej darks/flats). På bilden som är tagen rakt mot söder ses bland annat de Magellanska molnen och Eta Carinae mitt i Vintergatan, södra delen av Gumnebulosan överst. En del tunna mörka moln och airglow vid horisonten.
Objekt: Vintergatan, LMC, SMC
Objekttyp: Galax
Teleskop/objektiv: Samyang 14 mm f/2,4 XP
Montering: SkyWatcher Star Adventurer GTi
Kamera: Eos 6D astromoddad
Plats: Wicherina, WA, Australien
Fotograf: Johan Warell
Lokalförening: SAAF
Datum (UT): 2023-03-23
Tid (UT): 12:29
Exponeringstid: 180 sek ISO 3200
Bildbehandling: Färg, kontrast
Bin: 1×1
Kameratemperatur: +25C
Autoguidning: Nej-
This topic was modified 1 week ago by
Johan Warell.
-
Johan Warell.
Attachments:
-
-
24 mars, 2025 at 07:26 #11468
Hej Johan och Timo! Det var en verkligt härlig astrobild från Australien. En fantastisk vy av den södra Vintergatan med några av dess finaste objekt och av de Magellanska molnen.
Hur pass mycket mörkare verkar det vara i Mullewa jämfört med Wicherina? Här på Rossö har det varit SQM-L 21,1-21,2 sista tiden…jag antar att ni har mörkare 😀
Jag önskar er en riktigt fin vistelse med med mycket obsande och fotande!
Hälsar Torbjörn
-
24 mars, 2025 at 09:41 #11469
Fantastiskt! Jättekul att se och läsa om. Hoppas det blir fler reseskildringar under kommande dagar.
Ha en fin resa båda två!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
24 mars, 2025 at 10:00 #11470
Hej! Timo här. Varje natt har varit stjärnklar men igår anlände moln efter klockan 21 så vi avbröt tidigt. Inatt går månen upp vid 01:30-tiden så vi har mer tid på oss. Nattemperaturen har varit mellan +29 och +21 grader. Det var mycket blåsigt förrförra natten i Mullewa (eller egentligen en mil öster om Mullewa, nära Pindar) så mina lösa stjärnkartor blåste iväg några gånger.
Vi har lite motstridiga uppgifter för vi har tre SQM-L mätare och de visar olika. Min mätare från 2009 visade 21.7 från Mullewa och från Wicherina 21.5-21.6. Det är ljusare värden än jag uppmätt tidigare. Troligen beror det på den ökade solaktiviteten? Det är i alla fall klart mörkare än på Öland. Vi fortsätter undersöka SQM-L och Bortle-klasser.
Johan tog bild på Gegenschein och zodiakalbandet med 180 sekunders exponering och den bilden kommer han att ladda upp. De syntes också med blotta ögat, likaså Magellanska spöket (med viss svårighet).
Edit: Förresten, jag fick syn på Alcor och Mizar med 8×40. Har inte sett dem förut härifrån för de kulminerar på 6 graders höjd och hela Karlavagnen stiger aldrig över horisonten.
/Timo K
-
This reply was modified 1 week ago by
timokarhula.
-
This reply was modified 1 week ago by
-
24 mars, 2025 at 10:17 #11471
Timo, glöm inte ta med spännande historier om inhemska creepy crawlies som kanske dyker upp oväntat under obspassen i bushen 🙂
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
29 mars, 2025 at 18:16 #11537
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Projekt Bear Paw Galaxy
svar av
LasseH
-
Transient (mag 14.9) i Gemini
svar av
LasseH
-
Aktuell solaktivitet
svar av