Skåne starparty 12/8
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23-05-06 19:56 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
1 maj, 2023 kl. 21:44 #4618
Jag tänkte “anordna” ett Starparty för oss i södra Sverige och då kanske främst skåningar, men alla är välkomna om de vill ta sig ända ner till sydligaste kusten i vårt avlånga land
Upplägget är enkelt.
Vi samlas på dagtid, rekar lite, grillar och äter nåt gott och allmänt bara träffas rent fysiskt och umgås för att sedan fota Astroscape, meteorregn, djuprymd och andra kanske vill använda sina visuella instrument för att köra lite obs. Vi håller på så länge man orkar.
Då jag nämnde meteorregn så är datumet satt till lördag 12/8.
Tänkte att ni kunde messa mig via facebook ifall ni är intresserade av en Meetup så skapar jag en chattgrupp. Plats är sydligaste delen av Skåne. Exakt plats meddelas i chatten så vi inte får oväntat besök av icke astrointesserade.
Såklart så ställs den in ifall vår nemesis, molnen uppenbarar sig. -
2 maj, 2023 kl. 14:54 #4623
Hej Stefan,
Publisera gärna inlägget även på Astronets hemsida: http://astronet.se/phpBB3/
Bästa hälsningar
Jonas
-
3 maj, 2023 kl. 10:51 #4627
-
3 maj, 2023 kl. 22:12 #4642
Hej Stefan, toppenkul att du ordnar detta! Låter trevligt och är gärna med men inte jättegärna i fler grupper. Kan vi hålla diskussionen öppen här och på så sätt fånga upp fler som är intresserade? Obsplatsen kan ju hållas hemlig tills vi ses och rekar.
Johan
- Det här svaret redigerades för 1 år av Johan Warell.
-
5 maj, 2023 kl. 23:34 #4662
Johan,
Lite tråkigt att du föreslår att Stefan endast ska hålla sig till denna grupp med sin information, alternativt hänvisa till denna grupp.
Astronet är ju, trots allt tråkigt som drabbat skaparen av gruppen, den grupp som betytt mycket för amatörastronomer i Sverige.
Astronet kommer, för övrigt, på sikt att återgå till sitt tidigare utseende – eller nästintill.
Jag tror vi är många som ser fram emot att “Fenix” återuppstår.
-
4 maj, 2023 kl. 08:07 #4644
Hej,
Har du facebook? -Jag startade en gruppchatt så jag kunde informera alla på ett mer effektivt sätt än en och en.
Hittills har över 30 personer anmält sitt intresse.
Eftersom det är en öppen anmälan, ingen avgift eller förtäring som erbjuds av mig (alla tar med sig det de vill äta) så är det fritt fram att fyka upp. Jag antar att fler än bara de som läser detta dyker upp på stranden under meterorregnets peak som perfekt nog är en lördag.
Är ju så att det oftast krävs någon som åtminstone startar det, driver det lite. Blir vi många och det blir lyckat så försöker vi få det’ till ett mer återkommande event. Kanske man kan lägga till nåt mer avancerat som små presentationer/föreläsningar på en strand?. Kanske svårt när det är ljust dock. Vi får se. Vi allra största fiende är molnen. Kommer de så blir det ingen träff 🙁/Stefan
-
4 maj, 2023 kl. 11:38 #4645
Jättebra initiativ!
Som du skriver är förstås moln alltid en stor risk. Speciellt när det gäller en enda specifik natt. Men augusti är trots allt en månad med goda möjligheter till klar himmel.
Det finns förresten en facebook-grupp som heter ”Himlafenomen över Skåne” med 950 medlemmar. Kanske lite reklam där? I så fall tycker jag med länk till denna Nattmolnet-tråd, så blir det också reklam för detta forum.
-
6 maj, 2023 kl. 10:54 #4672
Precis som du säger Hans är augusti en av de bästa astronomimånaderna under året, möjligen med undantag för september.
Jag gjorde en snabbkoll i mina väderobservationer från 2013 och framåt där jag bor nu, 4 km från sydkusten. Sommartid är ett typiskt scenario här sydvästlig vind med molnbildning dagtid några km norrut över Romeleåsen med cumulus eller stratocumulus, medan kustbandet har lägre molnighet. Vissa perioder är det en tydlig molngräns på detta sätt.
Jag bokför bland annat antalet klara nattimmar, där klart innebär molnighet <=2/8 och natt innebär i princip amatörastronomisk natt när observationer går att göra under mörker. Denna statistik borde gälla för hela Skånes sydkust, förhållandena är likvärdiga.
I genomsnitt har augusti 34 klara nattimmar av 90 tillgängliga (räknat på 3 timmar astronomisk natt 15 augusti). 12 av 31 dygn har minst 1 nattimme med klart väder.
Antalet klara timmar är uppskattningsvis ca 10% fler än detta eftersom jag har gjort manuella observationer på plats vilket innebär att data saknas då jag varit bortrest.
Då får man att ca 40% av de nattimmarna i augusti är klara (högst 2/8 molnighet) och att dessa också fördelar sig på i genomsnitt 40 % av nätterna. Ganska goda chanser alltså.
Johan
- Det här svaret redigerades för 1 år av Johan Warell.
-
6 maj, 2023 kl. 15:10 #4676
Ja, den skånska sydkusten och augusti är en bra kombination för astronomi, särskilt om man undviker omedelbar närhet till Malmö eller Trelleborg eller Ystad för att slippa ljusföroreningar. Och den skånska ostkusten är förstås minst lika lämplig.
Sommartid bildas på eftermiddagarna ofta den beryktade Hörbygubben över centrala Skåne, ett konvektivt moln som vi får när den skånska kvadraten angrips av sjöbris från flera olika väderstreck samtidigt. Skånes svar på Bordsduken över Taffelberget, skulle man kanske kunna säga… Men ofta upplöses förstås Hörbygubben i samband med solnedgången.
Förr gjordes molnobservationer från massor av manuella stationer i landet, men nu nästan bara från de större flygplatserna. Det är numera automatiska tolkningar av satellitbilder som gäller, dessa ligger till underlag för mesoskalig analys (MESAN). För varje timme sedan 1999 finns sådana molndata, med molnmängd i procent (med tre decimaler i originalet!) för valfri longitud/latitud. Även molnbas och molntopp analyseras fram. Men eftersom jag gått i pension så har jag inte längre tillgång till sådan specialinfo.
-
-
4 maj, 2023 kl. 12:17 #4646
Låter bra. Gör du reklam där du känner för. Ju fler intressenter desto bättre. Räknar ändå med stort antal bortfall.
/Stefan
-
4 maj, 2023 kl. 14:02 #4647
OK. Jag skrev en liten blänkare i nyss nämnda facebook-grupp, med länk till denna Nattmolnet-tråd.
Sedan finns det ju också andra grupper, sådana som har förbluffande stort antal medlemmar, inte minst Norrsken med över 110 000. Men där har jag inte skrivit, vet inte konsekvenserna när det gäller tillströmning till en träff då.
-
6 maj, 2023 kl. 19:20 #4678
Kul att höra om Hörbygubben! Jag ser den ofta på somrarna men visste inte att den kallas så. Den ligger mot nordost från mig och är antingen ett upptornat Cu eller ett Cb som ligger kvar länge på kvällen.
På SMHI:s årskartor över nederbörd ser man ofta ett maximum just här, tex för 2022: https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/medel/arsnederbord-medel
Tur att man inte bor under Hörbygubben 😉
Johan
-
6 maj, 2023 kl. 19:56 #4679
Jomenvisst! Flygare säger ofta ”gubbe” om ett cumulonimbus eller cumulus congestus. ”Jag såg några rejäla gubbar åt nordväst” betyder på flygmeteorologiskt fikonspråk att det fanns upptornade konvektiva moln i den riktningen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro