Seeing
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-15 23:10 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
15 december, 2022 kl. 06:23 #2337
Ang ’seeing’.
jag har väl aldrig riktigt satt mig in i ämnet helt eller kan utreda nåt mer än min egen iaktagelse på typ 3 steg på ; bra/medel/dåligt.
Vet det finns ’arcsec’ och amatörernas 1-10 men läste nu om 5 steg.
Inatt på Galileo LaPalma var det kring 1.5 arcsec och på skalan 1-5 är det 3 så medel.
https://tngweb.tng.iac.es/weather/current3 = 1-2 arcsec ; ”Central disc deformations. Broken diffraction rings”
Man hör ju om LaPalma ska vara så bra läge men min erfarenhet där i December är mer åt det dåliga hållet faktiskt men ägaren på Athos påstår det inte finns bra tider på ön utan det är mera tur ( min ide var våren var bättre ) men åker man 1 vecka varhelst på året bygger det ju bara på ren tur ( om det ens blir nåt obs för det är hundatals faktorer på G i detta )
När jag obsat efter vulkanen på västra sidan ( typ 6-900 M ) är det ofta rätt mörkt typ SQM 21.6 och det blir aningen mörkare mot 2 tusen meter ( typ 21.9 = Bortel 2 ) men på västra sidan är det ofta då rätt usel seeing och mot havet är det aldrig bra ( inge Atacama där inte ) men det är sällan fukt på LaPalma ( tror en natt det hänt mig bara ) och visst kan det bli kallt men inte direkt Svensk vinter sas.
-Jsg såg inget medel för Galileos seeing data dock utan tycker jag känner igen värdet 1.5. så det indikerar väl enl mina noteringar om inte nåt super.
Men stjärnhimmlen är ofta helt Ok och mer än 9 av 10 nätter på mina resor dit innan har det i alla fall varit obs så långt bättre än här ( nu pratar jag DS och inget ’variabel obs förhållanden’ )Så jag hoppas på bra seeing å lite tur nu, men prognosen hitills talar om viss molnighet och jag hörde därifrån det varit regnigt ( de bosatta på ön ’Lost’ gillar nog regn )
Så finns det info kring seeing/arcsec etc återkoppla.
-
15 december, 2022 kl. 08:48 #2338
Om du inte ska observera planeter eller dubbelstjärnor tycker jag inte du behöver bekymra dig så mycket om seeingen (dvs hur orolig luften är). Vid deep-sky-observationer är det viktigare att luften är transparent och himlen inte är ljusförorenad. Även om det förstås alltid är ett bonus med god seeing, man kan då använda högre förstoring.
Riktigt dålig seeing brukar man få längs bergssidor, där luftströmmen möter berget och där man ofta får vertikala strömningar. Det skapar förstås turbulens och dålig seeing. Men för deep-sky visuellt behöver det inte betyda särskilt mycket.
Jag skrev flera gånger om seeing på Astronet, exempelvis här:
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=14421
När det gäller molnighet på La Palma så är det mycket stor skillnad mellan sommar och vinter. Nu i december kan man räkna med att var tredje natt är klar, var tredje natt halvklar och var tredje natt mulen. Men det säger ju inte så mycket om hur det blir just i år.
PS:
Uppe på toppen (vid NOT) ligger seeingen en typisk sommarnatt kring 0.6” och en typisk vinternatt kring 0.9”. Se några data nedan. Men det är alltså längst upp, där är det bland norra halvklotets anläggningar bara Mauna Kea som har bättre värden! Så snart du kommer nedanför toppen får du förmodligen mycket sämre seeing-förhållanden.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
15 december, 2022 kl. 23:10 #2347
Tack Hans.
Jo det är väl så att på DS kanske man klara sig undan med lite dålig seeing för det är ju hyffsat mörkt.
Transparensen kan jag inte sia om mer än egna reflektioner.
Jag har varit på väg till LaPalma ett par gånger på sensommar men det har inte blivit av.
Problemet med Roques topp är kan bli blåsigt värre ofta och nu i December kan det bli kallt så det blir otrevligt mot vara längs vulkanen längre ner. Men det viktiga nu är att få några bra nätter utan moln så löser sig resten.
Jag lärde känna en chefs tekniker ( Corosati ) på Galileo och fick faktiskt vara med en natt där och besökt teleskopet 2 gnr efter det med inbjudan av honom ( kul ) Men han bodde i Italien men hade hus i Tijarafe längre upp mot vulkanen ( faktiskt mot natur reservats gränsen ) och sa där var det bra för det vara i dal ( sk ‘barancho’ och han sådär silar luften bättre. Han hade ett väldigt fint astrofoto teleskop typ 16″ i en dome med Zerodur spegel och en jätte Dobson veranda på husets tak. Han sa vid hans pension skulle han bygga sovkojjor och förvaring så man kunde hyra av honom och obsa visuellt ex på verandan ( och han skulle husera teleskopen om man ville ) Det tycker jag låter intressant för ta upp nåt större på Roque blir svårt av många olika skäl ( blåsigt och svårt hitta bra plats ) och sen att vara på ‘Lost’ en längre tid lär man väl få spader…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro