Rapport från en balkong
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 22-10-10 18:11 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
9 oktober, 2022 kl. 10:52 #1820
Detta är nystarten på en tråd som började på Galileis tid, eller kanske något senare, den har i varje fall funnits bra länge. Först på AstronomiGuiden, sedan på Astronet, och nu alltså på Nattmolnet.
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=4715&sid=33a43f384b48c3e2dbf6ef24cbd38c64
Namnet är en travestering på Maja Ekelöfs roman ”Rapport från en skurhink”. Viktigast är att visa att man från en balkong i en rätt stor stad (Göteborg) kan observera variabla stjärnor, utan märkvärdig utrustning.
Jag använder 20 cm Newton med 5 cm sökare och zoom-okular. Det är väldigt smidigt. Ingen polinställning, istället är allt uppställt efter egna kroppen så att jag hela tiden kan behålla nästan konstant okularposition. Latituden har jag satt på 30 grader nord, det finner jag mest bekvämt.
Alldeles nyligen har jag också skaffat en liten 8 cm refraktor för att inte stå handfallen när något intressant (och relativt ljusstarkt) inträffar på den del av himlen som är osynlig från balkongen. Ska testa vid tillfälle!
Gårdagskvällen (8 oktober) bjöd på halvhyggligt väder. Två korta obspass, totalt 18 variabler. Se bild från anteckningsboken nedan. Om ni tycker att noteringarna ser misstänkt prydliga ut så är det en korrekt iakttagelse. Jag skrev rent originalet före rapport till SVO.
- Detta ämne redigerades för 2 år av Hans Bengtsson.
- Detta ämne redigerades för 2 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
9 oktober, 2022 kl. 16:23 #1828
Hans, jag såg att en av stjärnorna du såg var RT Lyr. Den är lite extra intressant då den är med på min lista över miror med misstänkta periodförändringar. Sedan år 1900 fram till idag har medelperioden för RT Lyr ökat från 249 till 254 dagar. Förutom den stadiga ökningen har den ett meandrande beteende som är så vanligt för miror där perioden lite slumpmässigt ökar och minskar. Man kan se att din nya observation nu ligger en halv cykel ur fas jämfört med perioden i SVO som baseras på observationer gjorda 1990-2004.
- Det här svaret redigerades för 2 år av Thomas Karlsson.
-
10 oktober, 2022 kl. 18:11 #1832
Intressant info!
Jag hade ingen tanke på periodvariationer när jag tog RT Lyr. Det var bara ett stundens infall och inget val jag gjorde vid obspassets början.
Annars brukar jag redan i förväg bestämma programmet någorlunda detaljerat. Men under senare år har jag ju inte varit särskilt aktiv som observatör, och inte haft koll på vilka faser mirorna befinner sig i. Får se om jag kommer igång med observerandet lite mera på allvar…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Hans Bengtsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula
svar av zmannen
-
EQ6 [Såld]