Problem med import av AAVSO-data
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-12-26 18:54 av Petter Åström.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2023 kl. 23:32 #6887
Jag har drygt 20 mätningar av BF Ori som jag nu tänkte lägga in till SVO-databasen. Jag ville använda mig av importeringsfunktionen men har dels funnit ett hinder i SVO´s importfunktion, dels har jag en fråga.
När jag Exporterat en AAVSO-fil med x antal mätningar så förhindras denna att importeras på grund av att AAVSO använder 4 decimaler vid “Magnitudfel” medan SVO bara tillåter 3 decimaler. Det leder till att import förhindras. Det borde vara enkelt att utöka SVO´s databas så att 6 tecken (x,xxxx) tillåts. Jag har nu fått radera sista decimalen för att kunna importera min AAVSO-rapport. Det leder dock till min fråga.
Den gäller vad som avses med rubrikerna “Comp, Comp1 och Comp2”. Jag tolkar det som att Comp är jämförelsemetod (i mitt fall ENSAMBLE genom V50-stjärndatabasen), medan Comp1 och Comp2 är de stjörnor som variabeln jämförts med.
Av någon anledning kommer denna informationen inte med vid importen. Den enda information som importeras hamnar under “Karta”. Inga jämförelsestjärnor importeras alltså – men så kanske det ska vara?
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Detta ämne redigerades för 11 månader av Petter Åström.
Attachments:
-
8 december, 2023 kl. 12:37 #6899
Japp, det verkar vara problem med importen om fältet magnitudfel har fyra decimaler. Jag har utökat det fältet, så nu borde du kunna importera utan att ta bort sista siffran. I databasen rundas dock värdet av till tre decimaler efter att observationen lästs in.
Fälten Comp1 och Comp2 används enbart om man importerar en AAVSO-fil med visuella observationer. Dessa fält är då beteckningen på kartan för de två jämförstjärnor man jämfört variabeln emot. För fotometriska mätningar använder man AAVSOs utökade filformat och fältet Cname i filen hamnar i fältet Comp i SVO. Fälten Cmag, Kname, Kmag, Airmass och Group i filen tror jag inte läses in alls i SVO.
-
25 december, 2023 kl. 18:47 #7036
Hej igen!
Jag skulle nu importera ytterligare en uppsättning från BF Ori men får nu detta felmeddelande:
Fel: vid insert
BeskrivningDuplicate entry ‘AMP-BF Ori-2460302.45089-TG’ for key ‘PRIMARY’
SQL insert into input_aavso (variabel,datum,magnitud,magnitudfel,filter,trans,mtype,comp,compmag,check
,checkmag,airmass,group
,karta,kommentar,obsid ) values ( ‘BF Ori’,’2460302.45089′,’9.815′,’0.0052′,’TG’,’NO’,’STD’,’ENSEMBLE’,null,’000-BBJ-729′,’10.242′,’2.350′,null,’053713.2-063500′,’Ensemble of Gaia DR3 stars’,’AMP’ )Eftersom du gjorde en förändring med anledning av antalet decimaler tidigare kanske detta är något som uppstått samtidigt?
MVH Petter
Utrustning
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 11 månader sedan av Petter Åström.
-
-
9 december, 2023 kl. 10:16 #6900
Toppen! Då hoppas vi på ändring i väderlek!
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
26 december, 2023 kl. 00:36 #7050
Petter, det verkar som att du har dubletter i filen du försöker importera. Alternativt att du försöker importera obsar som redan finns i databasen. I SVO måste kombinationen variabel, filter och tidpunkt vara unik för varje observation.
-
26 december, 2023 kl. 18:54 #7067
Hmm, ska dubbelkolla detta!
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro