Okularring med fästskruv för 1.25″, vem har sådana?
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-11 11:32 av Lars Magnusson.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2024 kl. 20:50 #10287
Fick fatt på ett enkelt billigt teleskop för optiska observationer samt solobservationer. Tyvärr kom teleskopet med en 0.965 ” fattning, inte en 1.25″ så jag fick kannibalisera ett annat teleskop som hade en 1.25″ okularfäste, en enkel plastring med en fästskruv och insides gänga för ett fokusrör med samma dimensioner men med utsides gänga. Då jag vill slippa flytta okularinfattningen undrar jag om någon här sett någon butik som har sådana ringar? Finns gott om 1,25-2″ eller 2″ samt några 0.965″-okularrör, men inga med 1.25″, vare sig hos inhemska, europeiska eller amerikanska butiker. Vill inte beställa från Kina pga lev.tider.
-
10 november, 2024 kl. 22:11 #10296
Hej Lars! Jag har börjat beställa specialgrejer från Patrick Woitala som driver lilla Nienna Starworks i Skara. Trevlig kille som fixar det mesta. Du kanske träffade honom på Sagittarius förresten? Mitt tips är att ringa och prata med honom, antingen kan han tillverka en sådan eller så vet han varifrån du får tag på en: https://www.nienna.eu/sv/
-
11 november, 2024 kl. 11:32 #10307
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Orion
svar av Johan Warell
-
Jupiter IR-RGB
tråd av Johan Warell
-
Kometmagnituder i SVO?
svar av Johan Warell
-
Nebulosor i Svanen