Nytt om M31
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-01-22 12:53 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2023 kl. 13:34 #2696
Här är länkar till två intressanta videor som presenterades för en kort stund sedan:
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
9 januari, 2023 kl. 20:24 #2699
-
9 januari, 2023 kl. 22:58 #2700
Jag tror det här var Mel Bartels inne på 2018 ang IFN stråk. Eller han kallade det Andromeda clouds och han ritade det redan 2014.
Jimi Lovrey såg det med i Mels 25’a på OSP och han var imponerad hur Mel hittat det och jag var med men kunde inte se vad de menade men det var ett stråk precis som filmen beskriver.
Men jag kan ha fel, men Mel är ivrig på IFN.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
10 januari, 2023 kl. 10:15 #2702
Vad som nu upptäckts är bågar av dubbeljoniserat syre (OIII) som på himlen ligger strax sydost om M31.
Bågarna är ytterst svaga men kunde fångas genom långa totala exponeringstider och avancerad bildbehandling. På de publicerade bilderna har bågarna förstärkts enormt mycket för att bli synliga. Att visuellt se dem ligger långt bortom möjlighetens ramar oavsett teleskop.
-
10 januari, 2023 kl. 16:59 #2703
Ja, det är två olika strukturer som syns på bilderna. Dels Integrated Flux Nebulae (IFN) som Mel Bartels observerat och dels den nyupptäckta nebulosabågen som endast syns i OIII våglängder och långa exponeringar. Huruvida nebulosabågen är fysiskt förknippad med M31 återstår att se.
Detta påminner mig om IFN Magellans Spöke som jag “upptäckte” med blotta ögat 2009. Det såg ut att tillhöra Stora Magellanska Molnet men reflexionsnebulosan ligger strax nedanför vintergatans plan och råkar bara sträcka sig till LMC.
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 1 år av timokarhula.
-
11 januari, 2023 kl. 23:36 #2719
Jag pratade med Mel och detta har han inte sett visuellt.
-
22 januari, 2023 kl. 11:36 #2813
Nu har flera sett OIII molnet visuellt i större teleskop i USA så jag hörde nu kommer racet mot vilken apertur/himmel som minst behövs.
-Möjligt eller ej, jag vet inte.
-
22 januari, 2023 kl. 12:04 #2814
Att det kommer sådana rapporter är helt naturligt, det tror jag har att göra med att bågarna har förstärkts så enormt mycket på de publicerade bilderna.
Det var först efter 111 timmars exponering som man med avancerade bildbehandlingsmetoder lyckades locka fram OIII-bågarna, som i originalbilderna annars helt drunknar i halo-bakgrunden.
Attachments:
-
22 januari, 2023 kl. 12:53 #2816
Det var 4 st observatörer med stor erfarenhet som såg det ’relativt’ enkelt när de kom på tekniken.
Det lär väl komma upp mer om detta vad det lider men själv såg jag ju inte NGC 459 med 20” på LaPalma på rätt bra förhållanden som man ju teoretiskt ska se på halva aperturen på betydligt sämre himmel så jag är alltid ödmjuk om vad man kan se.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem