Mis V1449, en dvärgnova i Cygnus
- Detta ämne har 42 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 23-06-13 09:27 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
7 juni, 2023 kl. 11:28 #5047
Mis V1449 är en dvärgnova i Cygnus som nu befinner sig i sällsynt utbrott, magnitud 15.
Attachments:
-
8 juni, 2023 kl. 01:44 #5054
Blev tvungen att ta ett kort. Jag fick magnitud 14.79 när jag mätte i ASTAP (medel av 17 bilder).
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 1 år av Petter Åström.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Petter Åström.
Attachments:
-
8 juni, 2023 kl. 08:53 #5060
Så väldigt bra!
Jag har nu som giltigt variabelnamn i SVO lagt in:
Mis V1449
(med mellanslag efter Mis)
Om du kan mäta även V2193 Cyg, så gör gärna det. En röd variabel med ganska liten amplitud, visuellt brukar den ligga kring 9.5. Namnet finns redan i SVO.
Edit:
En intressant variabel som syns fint på din bild är den stjärna som i SVO och AAVSO heter:
WISE J203659.3+322742
(med mellanslag efter WISE)
Detta är en Algol-stjärna som normalt är av visuell magnitud 14.17 men vid förmörkelser sjunker till 14.36. Perioden (som också är systemets omloppstid) anges till ca 2.334 dygn. Men: även med halva den perioden avtar magnituden till 14.36. Det kan bero på en av två möjliga saker:
1. Omloppstiden är ca 2.334/2 dygn och katalogdata är fel. Något sekundärminimum syns i så fall inte i tillgängliga data (vilket händer ganska ofta).
2. Primärminima och sekundärminima är nästan precis lika djupa, och katalogdata är korrekta.
Karta bifogas.
Edit 2:
Mis V1449 har nu bekräftats vara en dvärgnova av typen SU UMa:
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
8 juni, 2023 kl. 15:26 #5078
“En intressant variabel som syns fint på din bild är den stjärna som i SVO och AAVSO heter:
WISE J203659.3+322742”.
Jag kunde inte hitta den i SVO´s databas.
Jag ser den på bilden, men den var väldigt svag.
Utrustning
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
-
8 juni, 2023 kl. 15:51 #5079
WISE-stjärnan finns med i SVO på så sätt att obsar för den kan registreras, även om det ännu inte finns några obsar.
Ett klipp med stjärnan markerad, från ditt foto, ges nedan.
Attachments:
-
8 juni, 2023 kl. 15:54 #5082
Åh, på så vis! Då kan jag ju bidra med ett första värde ikväll 🙂
Jag hittade den på den fenomenala kartan du bifogade så jag kunde se vilken du menade.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
-
8 juni, 2023 kl. 16:09 #5083
Här är en riktig närbild. WISE-stjärnan ligger i mitten och är markerad med ett kryss (eller snarare ett plustecken).
Den variabel som står i headingen på AAVSO-kartor ligger alltid exakt i kartans mitt.
De variabla stjärnorna utgör ett enormt smörgåsbord, och det gäller att fokusera på sådana objekt som man tycker känns extra intressanta och passar den utrustning man använder. Annars kan det nästan bli så att man drunknar i information, en sorts överflödets förbannelse. AAVSO:s katalog VSX omfattar i skrivande stund 2277384 olika variabler!
Man kan skriva in variabelns namn och trycka Search:
https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=search.top
En annan länk som kan vara bra ha är en förteckning över alla variabeltyperna och deras förkortningar. Rena uppslagsverket, finns nog nästan ingen som i huvudet har koll på alla typerna.
https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=about.vartypes
Attachments:
-
8 juni, 2023 kl. 21:36 #5090
Då får jag erkänna att jag faktiskt läste kartan fel tidigare. Tackar för vägledningen!
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
-
9 juni, 2023 kl. 11:06 #5094
Hej!
Så har jag fått till en liten serie. Sen nedan. Tonny Vannmunster observerade en superhump-period på 0.1261- +/- 0.0013d. Jag får alltså inte med en hel period innan det blir ljust här…. och jag är ändå i den mörkaste delen av Sverige 🙂
Magnus
Attachments:
-
9 juni, 2023 kl. 12:18 #5097
Magnus:
Fin mätserie som ju bekräftar superpucklarna och därmed UGSU-typen för denna spännande dvärgnova.
Petter:
Din rapporterade TG-mätning motsvarar tiden för superpuckelmaximum, men ligger kanske ändå lite högt i diagrammet? De enskilda mätningar som du gett i diagram tidigare i denna tråd borde ge ett något ljussvagare värde? Nu är ju TG inte exakt samma som CV, och det är inte helt säkert att Tonnys serie ligger alldeles exakt i y-led (magnitud), men kanske bör du titta närmare på detta. Möjligen kan det finnas anledning att ge de enskilda mätningarna istället, med tanke på att magnituden ändras en hel del på kort tid (superpucklar).
Se AAVSO-diagram nedan, med Tonnys och Magnus serier, och din TG-mätning.
Attachments:
-
9 juni, 2023 kl. 12:38 #5099
Spännande! Jag hade ingen aning om att det var så snabba variationer! Helt klart är de enskilda mätningarna en bättre sätt att åskådliggöra datan!
Första mätningen var inte enligt mina rutiner utan mer en snabbtest under mätningens gång. Jag har därefter omkalibrerat bilderna och mätt noggrannare.Jag vill minnas att medianen låg 4 hundradelar ifrån medelvärdet (det var medelvärdet jag registrerade till SVO men medianen till AAVSO.
Jag skulle vilja be om lite hjälp här, för det kan vara så att jag ligger lite högt generellt. Jag ska lägga till en kontrollstjärna i serien, men vilken bör jag välja?
I första mätningen ingår även två bilder där jag hade problem med monteringen – dessa bör vara missvisande eftersom stjärnorna var L-formade.
Kan jag redigera mina egna obsar? Den bör raderas och ersättas med enskilda värden.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
9 juni, 2023 kl. 20:55 #5118
Nu har jag testat upprepade gånger, jag har angett en av AASVO´s föreslagna kontrollstjärnor och medianen avviker 4 hundradelar mot korrekta värdet på kontrollstjärnan (Mag 13.4). Likväl är mag för Mis V1449 detsamma;
Var star, median: 14,53, σ: 0,1238
Check star, median: 13,36, σ: 0,0556Jag har dock väldigt låg SNR på de enskilda bilderna, bara mellan 7-12, och här blir jag lite fundersam, vad ären lägsta godtagbar SNR?
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
10 juni, 2023 kl. 10:32 #5127
Idealet om möjligt är att ha en SNR på 100 eller bättre. Men för svagare stjärnor kan det vara svårt. En undre gräns är 10. Ungefärligt samband mellan SNR och magnitudosäkerhet är att SNR=100 motsvarar +/-0.01 magnitud och SNR=10 motsvarar +/-0.1 magnitud. Så det beror också på hur stor egenvariation variabeln har. Har variabeln liten amplitud behöver man högre SNR för att fånga variationen. Medan för en mira med 5-8 magnituders variation kan man i nödfall gå under SNR=10 då det på grund av den stora amplituden inte spelar så stor roll om mätningen blir några 1/10-delar fel.
-
9 juni, 2023 kl. 12:44 #5100
Det är mycket enkelt att radera sina egna obsar både i SVO och i AAVSO. En rutinsak och inga konstigheter alls.
Du är den förste svensk genom alla tider som fotograferat denna stjärna i utbrott. Inte illa!
Svaret på de andra frågorna överlämnar jag med varm hand till Magnus eller annan.
-
9 juni, 2023 kl. 12:51 #5102
Ja, det var ju mer slump än god planering men ändå lyckosamt och roligt!
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
-
9 juni, 2023 kl. 13:19 #5103
Petter, om du går in på sidan Observationer -> Registrera egna i SVO så finns två knappar till höger om varje observation. Den första är för att ändra och den andra för att ta bort en obs. Om du skulle behöva ta bort en hel serie och tycker det blir för jobbigt att klicka på alla kan jag hjälpa dig att bakvägen ta bort felaktiga.
-
9 juni, 2023 kl. 13:33 #5104
Hej Petter!
Du kan gärna skicka över några bilder till mig så kan jag kontrollmäta.
Skillnader i mätningar beror ofta på att man valt olika jämförelsestjärnor eller har olika filter. För att välja jämförelsestjärnor är det en fördel om du utgår från AAVSO-sekvenser – det är de stjärnor som är markerade på kartorna och du kan också ta ut en sekvens som lista på AAVSO-sajten. Jag brukar välja jämförelsestjärnor som är så ljusstarka att jag får bra SNR, även om variablen är svagare (så reducerar jag en källa till brus) men som också har liknande B-V-värden, dvs de har liknande färgprofil, vilket minskar brus en del.
Magnus
-
9 juni, 2023 kl. 13:39 #5105
Hej igen!
Mer generellt: ett bra sätt att kontrollera är att välja en känd jämförelsestjärna som “variabel” och mäta den. Hur blir det resultatet jämfört med den kända magnituden? Och om du gör om det på flera stjärnor med känd magnitud (dvs t ex i en AAVSO-sekvens), hur blir det? När blir det mer exakt, när blir det mindre exakt? Kan det t ex variera med B-V-värdet? Eller beror det på var i bildfältet du har dem (vignettering)?
Det finns nåt som heter standard-fält som man kan leka med sånt här i. Och som man använder för att göra det som heter transformations-koefficienter (det är väldigt komplicerat ända tills man gör det, då visar det sig vara lätt ::). Kolla på AAVSO efter standard fields 🙂
Men du kan alltså också göra såna tester i de bilder du redan har.
Magnus
-
9 juni, 2023 kl. 15:11 #5106
Petter, bra att veta är att man i AAVSO:s kartmaskin VSP kan få en lista med alla detaljerade magnituddata för de jfr-stjärnor som AAVSO valt ut som särskilt lämpliga. Detta genom att markera”Photometry”, se klipp nedan.
Också bra att veta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Superhump
Attachments:
-
9 juni, 2023 kl. 20:53 #5115
Hambsch i Belgien påbörjade den gångna nattens (8-9 juni) CV-serie av Mis V449 lite senare än Magnus och kunde följa superpucklarna något längre fram mot morgonkröken. Se diagram nedan. Snyggt samarbete.
Attachments:
-
10 juni, 2023 kl. 12:52 #5128
Jag tog en serie inatt och tänkte att jag skulle få en fin, spännande kurva men. För att öka SNR tog jag dubbelt så långa exponeringar (60s istället för 30s). Det hjälpte inte, SNR ligger fortfarande runt 10.
Jag har väldigt svårt att se något i dessa värden som ser ut som en kurva. Jag försökte också ta medelvärden för 5 bilder i taget (de två tidigare och två efterföljande men inte heller det ser ut som en fin puckel.
Vad gör jag för fel?
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkameraAttachments:
-
10 juni, 2023 kl. 13:42 #5130
Petter,
jag tror inte du gör något fel, tvärtom så är det fantastiskt att följa hur bra det går. Att mäta mycket små magnitudvariationer från norra Västergötland i juni månad för ett ganska ljussvagt objekt, det trodde jag knappt var möjligt.
SNR blir förstås i minsta laget, oundvikligen. Men det vore intressant att se de individuella mätningarna uttryckta som differentiell magnitud, dvs magnituden för variabeln minus magnituden för chk-stjärnan. Kanske kan superpuckelperioden spåras då?
Alla sådana här erfarenheter är jätteviktiga att ha i bagaget vid fortsatta variabelstudier. Det hela har ju avancerat i raketfart för din del!
-
10 juni, 2023 kl. 14:57 #5132
Jag bifogar datan som texfil, det går enkelt att klistra in i Excel (jag har sett att du använt dig av egna grafer tidigare). Jag försökte “tvätta” datan men kan inte heller då se någon tydlig puckel.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro