Mars-rotation-221213-04H.gif

Objekt: Mars. Datum (UT): 2022-12-13. Tid (UT): 18:39 – 20:35 UT. Exponeringstid: Se beskrivning ovan. Bildbehandling: Varierar. Autoguidning: Nej. Väder: Slöjmoln. Måne: 20 dagar. Beskrivning: Jag har tidigare lagt upp stillbilder från detta tillfälle men tyvärr går det inte att ladda upp en gif-animationi i den befintliga posten då den dyker upp som stillbild, därför måste jag skapa en ny separat tråd. Jag trodde dessutom att det var möjligt att ladda upp animationer i “.mov” formatet men det funkar tyvärr inte och därför blev det en lång omväg för att producera en animerad gif-fil.
Jag har börjat om och jobbat fram bilderna tagna mellan kl. 18:39 och 20:35 UT från grunden .
Arbetsgången har varit oaCapture > Pipp > Photoshop > Winjupos > Photoshop (igen) > StarryNightPro+ > iMovie > Photoshop (igen) för att generera gif animationen.

Marskartorna genererade i Winjupos har alltså tonats ihop i Photoshop till ett bredare panorama och sedan importerade som Marsyta till SNP.
Så småningom kanske vi kan komplettera med flera bilder och få till ett eller flera hela varv liksom vi gjorde för förra oppositionen 2020

/*Peter R. Teleskop: OMC-200 Maksutov från OrionOptics UK. Montering: iOptron CEM 60-EC. Kamera: Asi 462. Plats: Stockholm. Mjukvara: Se beskrivning ovan. Filter: L. Fotograf: Peter R.