Mars 221213
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-17 09:51 av Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2022 kl. 03:00 #2322
Hittills har jetströmmarna ställt till det under den här Marsoppositionen men ikväll fick jag äntligen lite bra förhållanden.
Många fina detaljer syntes redan på datorskärmen och jag tycker nog att det är min bästa Mars någonsin. Tyvärr blåste det ganska friskt, annars hade det troligtvis kunnat bli ännu bättre.Objekt: Mars
Objekttyp: Planet
Teleskop: OMC-200 Maksutov från OrionOptics UK
Montering: iOptron CEM 60EC
Kamera: ASI 462
Plats: Stockholm
Mjukvara: oaCapture 1.8 (Macprogram)
Filter: L
Fotograf: Peter R
Datum (UT): 2022-12-13
Tid (UT): 18:40 UT
Exponeringstid: 80% av 3.000 frames, exp 20 ms
Autoguidning: Nej
Väder: +9° ( motsvarar -16° med kyleffekten). Disigt- Detta ämne redigerades för 1 år av PeterR.
Attachments:
-
14 december, 2022 kl. 12:13 #2327
Fantastisk bild Peter! Fina moln över Acidalia Planitia. Och kanske en sandstorm över Aonia Terra? Eller så är det bara inte tillräcklig data för stackningen att lösa upp detaljerna där.
-
15 december, 2022 kl. 02:48 #2335
Tack Fredrik,
Nej jag tror inte det är någon sandstorm. Däremot har det uppstått ett randmoln som syns som en grå-blå zon uppe till höger i bilden.
Jag har nu stackat klart en till bild tagen nästan 2 timmar senare. Trots att Mars stod betydligt högre så var förhållandena sämre så detaljerna är mindre fina men den visar tydligare randmolnet.
Jag har använt dessa bilder och mappat om dem till cylindriska och polära projektioner som jag sedan har stackat till denna vy av nordpolen samt en kortare animation som jag inte har lyckats ladda upp.
- Det här svaret redigerades för 1 år av PeterR.
-
17 december, 2022 kl. 09:51 #2372
En fantastiskt fin bild av Mars. Den har du verkligen lyckats med Peter! Otroligt detaljerad.
/Torbjörn
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro