Månen ockulterar Plejaderna
- This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 25-04-03 21:49 by
Hans Bengtsson.
-
AuthorPosts
-
3 april, 2025 at 20:30 #11637
Månen ockulterade Plejaderna den 1:a april för första gången sedan 2009. Det var en vacker månskära och ett tydligt jordsken.
Men det var inte självklart att fånga för det visade sig att min montering med fräscha batterier vägrade tracka trotts att jag hörde att motorn var igång. Dessutom upptäckte jag att fokusringen på objektivet roterade själv över tid vilket aldrig har hänt förr. Men jag lyckades ändå få till några skarpa bilder som gick att använda.
På bilden har Merope precis ockulterats och då hade de sjunkit till en höjd av ca 10°Objekt: Månen, plejaderna
Objekttyp: Naturlig satellit
Teleskop/objektiv: Tamron 150-600 @ 600 mm
Montering: SW StarAdventurer
Plats: Kungsholmen, Stockholm
Fotograf: Peter R
Lokalförening: SAAF
Datum (UT): 2025-04-01
Tid (UT): 21:15 UT
Exponeringstid: Olika
Bildbehandling: Photoshop
Autoguidning: Nej
Bildens orientering: Norr uppåt
Väder: KlartAttachments:
-
3 april, 2025 at 21:49 #11641
Från Göteborg kunde jag visuellt följa ockultationerna. Vädret var fint. Månen låg perfekt till.
Klockan 19:00 UTC kollade jag med kikare 10×50. Väldigt vackert synfält med månskäran och M45. Tydligt jordsken (askgrå ljuset).
När det blev dags för ockultationerna tog jag INTE ut teleskopet, en refraktor 8 cm f/5, på balkongen. Istället öppnade jag balkongdörren och hade kvar teleskopet inomhus. Satte mig synnerligen bekvämt på en stol.
Så ska man förstås egentligen inte göra men det var bekvämare inomhus. Och jag märkte direkt att stjärnorna var krispiga och fina med 20x förstoring trots luftoron som givetvis uppstår vid dörröppningen. När man vet hur man egentligen ska göra så kan man ibland välja lösningar man offentligt inte kan rekommendera …
Nåväl. Det var faktiskt fascinerande att betrakta hur Electra slocknade 20:48:54 UTC, sedan Merope 21:11:47 UTC, och slutligen Alcyone 21:39:10 UTC.
Nu tänker ni kanske att jag var så ambitiös att jag satt med kronometer i handen. Det gjorde jag inte. Jag hade tjuvkikat när det gällde de exakta klockslagen för Göteborgs horisont. Och dessa tycktes stämma bra … något annat hade varit konstigt.
Det hela var faktiskt en oväntat trevlig upplevelse!
-
This reply was modified 16 hours ago by
Hans Bengtsson.
-
Hans Bengtsson.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Projekt Bear Paw Galaxy
svar av
Fredrik Silow
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av