M31 Andromeda galaxen
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-06-11 20:55 av Hans-Åke Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2024 kl. 22:01 #8586
4-panels mosaik fotad under 4 nätter i mars 2024. Den totala exponeringstiden är 12 tim och 42 minuter. Använt en omoddad Canon EOS70D, inga extra filter.
Objekt: M31 Andromeda galaxen
Objekttyp: Galax
Teleskop/objektiv: Sky-Watcher Explorer 150PDS
Montering: Sky-Watcher HEQ5 Pro
Kamera: Canon EOS70D omoddad.
Ytterligare utrustning: Guideskop 50/200 Zwo ASI662MC (guidning)
Plats: Frufällan, Borås, Västra Götaland, Sverige.
Mjukvara: Sharpcap Pro, N.I.N.A, PHD2
Fotograf: Hans-Åke Karlsson
Datum (UT): 2024-03-04, 6-8
Tid (UT): 22:30
Exponeringstid: 254 x 180 sekunder. Totalt: 12 tim.42 min.
Kalibrering: bias, dark, flat
Bildbehandling: PixInsight, Blur,Noise, StarXTerminator, Gimp.
Autoguidning: Ja
Bildens orientering: Väster
Väder: Klart
Måne: 19,75%Attachments:
-
11 juni, 2024 kl. 11:09 #8619
En kär gammal favorit, tillika ”väldokumenterad” galax — denna bilden var väldigt härlig och mustig! Fantastiskt vad du klarat av med en omoddad kamera.
Den poppar ut bra från bakgrunden, som en dununge, med sina luddiga kanter. Har du maskat galaxen i Gimp för att kontrastförstärka bakgrunden? Ren nyfikenhet.
Jag noterar också gradienta magentabandningar vertikalt i bilden. Visst är de från Canonkameran? Jag gissar vilt, ska tilläggas. Kanske någon annan vet bättre. Om det inte kan avhjälpas med att du tar nya flats, kanske du kan prova att släcka ut dem i bildbehandlingen med hjälp av ”The canonbanding script” i PixInsight (som jag hört talas om) — utan att veta vad du redan provat.
-
11 juni, 2024 kl. 20:55 #8622
<p style=”text-align: left;”>Tack för Din levande beskrivning av min bild! Jag har gjort flera masker i GAME-scriptet i PI och applicerat dem på olika delar av galaxen, jag har separerat stjärnorna, inverterat och provat mej fram mestadels genom GHS för att få galaxen att växa fram. Försökt få ner svartpunkten i bakgrunden bla genom att ta bort all onödig info till vänster i histogrammet. Har sett dessa röda gradienter i flera av mina bilder men inte alltid lyckats få bort dom helt. Kanske beror på Canon kameran som du sa, får ladda ned ”The canonbanding script” och se vad det kan ge. Undrar även vad man ska satsa på för filter som kan förstärka galaxer och nebulosor om jag fortsätter med DSLR:en ett tag till. Någon som har erfarenhet? 2″ storlek passar ju i min komakorrektor, men kan den storleken enkelt användas ihop med en framtida astrokamera isåfall? /H-Å</p>
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro