Kyliga kometobservationer
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-01-13 06:45 av Månsdahl.
-
FörfattareInlägg
-
6 januari, 2024 kl. 08:10 #7154
Igår kväll och nu imorse obsade jag tre kometer. Igår försökte jag se 144P/Kushida i Aries med 25×100 men var inte säker på att jag verkligen såg den. Hämtade min 12 cm refraktor och då syntes Kushida med 19x – 75x förstoring. Skattade den som magnitud 10.7, komadiameter 5′ och DC=1/ (mycket diffus). Uranus låg bara tre grader ifrån och dess pyttelilla skiva syntes med 75x förstoring.
Imorse letade jag upp 62P/Tsuchinshan i Leo och syntes enkelt med 25×100. Skattade kometen som magnitud 8.3, komadiameter 5′ och DC=3. Sedan hoppade jag över till 12P/Pons-Brooks i Cygnus. Den var av mag 9.6, dia 2′.5 och DC=3. Förra året var förresten det kalenderåret tillsammans med 2017 då jag såg flest kometer, 18 stycken.
Det speciella med morgonens kometobsar var att det var rekordkallt för mig under ett observationspass. Min termometer visade som mest -28°.2 C (myggfritt). Då jag var extra påpälsad och endast obsade i bara drygt en halvtimme kändes det inte så förfärligt kallt. På gården fick jag pulsa i nästan 40 cm snö med Manfrotto-stativet för att komma till min tomts mörkaste plats. Månskäran lyste fint i Libra.
/Timo K
Attachments:
-
13 januari, 2024 kl. 06:45 #7234
Produktiv som vanligt Timo! Hade ju inte -28ºC här, “bara” -25ºC och det är det lägsta för min del. Att flytta runt tuben på himlen utan handskar brände rejält i fingertopparna. Det gjorde ont i flera dagar efteråt. Ska skaffa ett par tunna montörshandskar.
Annars hade jag Torbjörn här uppe i Dalsland från tisdag till onsdag. Vi körde ett race mellan kl. 21-23 och kl. 02-06. Dock endast -10ºC. Tillsammans loggade vi 28 st. Messiers och runt 25 st. H400/H2500.
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro