Kometen Nishimura 9 sep
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-09-17 09:36 av Johan Warell.
-
FörfattareInlägg
-
9 september, 2023 kl. 09:37 #6100
Objekt: C/2023 P1 (Nishimura)
Objekttyp: Komet
Teleskop/objektiv: 400 mm f/6,3 Sigma
Montering: SkyWatcher Eq3 Pro
Kamera: Canon 6D
Plats: Lindbyobservatoriet, Skurup
Mjukvara: Photoshop
Fotograf: Johan Warell
Datum (UT): 2023-09-09
Tid (UT): 01:59
Exponeringstid: 30 sek
Autoguidning: NejAttachments:
-
9 september, 2023 kl. 09:42 #6102
Kometen Nishimura nu på morgonen, strax söder om zeta Leonis med 1,8 grader lång svans. Visuellt skattade jag magnituden till 4,5 med 7×50 och till 4,8 med 20×100 prismakikare. Kärnan var intensivt koncentrerad (DC 9), 0,5′ i diameter och blågrön med bara antydan till svans. En fin syn mot den ljusnande gryningshimlen med kometen på 21 graders solavstånd.
Johan
- Det här svaret redigerades för 1 år av Johan Warell.
-
9 september, 2023 kl. 19:58 #6106
Snyggt fångat, trots gryningsljuset så ser man att svansen sträcker sig över hela bilden. Nishimura verkar vara en spännande komet med hög aktivitet i svansen men ganska svårobserverade från Sverige. Det kan nog vara värt att ställa väckarklockan på måndag morgon då det ser ut att kunna bli klart här i Stockholm och dessutom T-shirt väder med 16-18°, Det är troligtvis sista chansen innan den försvinner ner från vår nordliga horisont.
/*Peter R
- Det här svaret redigerades för 1 år av PeterR.
-
11 september, 2023 kl. 09:40 #6118
Fin och lång svans på komet Nishimura! Det har varit dimma praktiskt taget varje morgon och jag har inte fri sikt lågt österut från min tomt. Sedan får jag ju inte beträda skog och mark längre på grund av den afrikanska svinpesten. Får väl försöka fånga Nishimura från landsvägen igen när (om) dimmorna lättar.
/Timo K
-
14 september, 2023 kl. 11:09 #6125
Björn Granslo lyckades igår från Røverkollen, Oslo, observera komet Nishimura som ett kvällsobjekt med en 8 cm refraktor och 30x förstoring. Enligt COBS skattade han magnituden till 3.0, komadiameter 1′ och DC=8. Hans kommentar: Alt. 1.0-deg, solar alt. -11.5 deg. Challenging observation, the comet appeared as a slightly diffuse object at the correct location. Clearly fainter than the comparison star Denebola.
/Timo K
-
17 september, 2023 kl. 09:35 #6144
Jag försökte både den 14 och 15 sep på kvällen men låga moln vid horisonten var i vägen vid båda tillfällena. Nu tror jag det kan vara för sent att se den, kometen är kanske marginellt ljusare men elongationen är avsevärt mindre. Man behöver en mycket låg horisont också.
Här är en bild från morgonen 10 sep 0200 UT tagen med samma utrustning som bilden från morgonen innan. Smakfullt behandlad av Peter Rosén – stort tack! Svansen är lite längre än den 9:e men diset var mer besvärande. Med 7×50 var det svårt att se den och ännu svårare att skatta magnituden.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Johan Warell.
Attachments:
-
17 september, 2023 kl. 09:36 #6146
Här är Peters behandling av bilden från 9 sep också.
/Johan
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro