Komet Tsuchinshan-ATLAS 241017
- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 24-10-25 02:15 av PeterR.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2024 kl. 03:23 #10094
Kometen har tappat lite i ljusstyrka sedan jag fotograferade den för 2 dagar sedan men var fortfarande vacker i 8×42 och 15×70 kikare.
Fullmånen och slöjmoln gjorde det inte lättare att fotografera den men antisvansen är fortfarande svagt synlig.
Fotograferad på fotostativ utan följe. Jag har tagit bort stjärnorna för att kunna stacka 8 bilder separat på själva kometen, och sedan har jag kopierat tillbaka stjärnorna från ett separat lager.Objekt: Komet Tsuchinshan-ATLAS
Objekttyp: Komet
Teleskop/objektiv: Canon 70-200 på 140mm f/2,8. Iso 1.600
Montering: Fotostativ
Kamera: Canon Eosd5D Mk4
Plats: Kungsholmen, Stockholm
Fotograf: Peter R
Datum (UT): 2024-10-17
Tid (UT): 19:13 UT
Exponeringstid: 8x 4 sek
Bildbehandling: Photoshop, StarXTerminator
Autoguidning: NejAttachments:
-
25 oktober, 2024 kl. 02:15 #10164
Ikväll blev det oväntat klart lite efter solnedgången. Det tog ett tag att hitta kometen som har blivit bra mycket svagare senaste veckan då jag fotograferade den senast. Jag riggade min lilla iOptron kameravridare som jag polinställde, satte på min Canon Eos5D Mk4 med en EF 70-200 f/2,8 på inställd på 200 mm och tog ett antal 10-sekunders exponeringar på 1600 Iso. Jag har stackat 8 bilder
Efter en stund kom molnen in men då hade jag ändå hunnit fånga den. Ingen antisvans syns nu i min bild.
Bild nr 2 tog jag den 15:e och är ett av exemplen på hur man kan bildbehandla kometbilder och som jag hade med på vårt webbcafé i måndags. Fotograferad på vanligt fotostativ med 24 mm, totalt 3 bilder ingår.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro