Jupiter och Venus
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23-03-07 11:45 av timokarhula.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2023 kl. 19:51 #3418
Jupiter och Venus möts på himlen
Objekt: Jupiter och Venus
Objekttyp: Planet
Teleskop/objektiv: 16-50 mm zoom
Kamera: Sony A6000
Plats: Stenungsund
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Datum (UT): 2023-02-28
Tid (UT): 17:37
Exponeringstid: 1/15
Autoguidning: NejAttachments:
-
1 mars, 2023 kl. 17:09 #3439
Vacker bild!
Även om konjunktionen helt saknar astrofysikaliskt intresse måste jag erkänna att jag ser fram emot kvällens syn, med två så ljusstarka objekt tätt ihop! Inte ofta man ser.
-
1 mars, 2023 kl. 18:10 #3441
Gårdagens himmelssyn väckte visst intresse i Västmanlans Läns Tidning (VLT). Undrande läsare frågade om det var flygplan, satelliter eller UFOs. Moderna människor i städer känner inte igen stjärnhimlen längre och de (min åskådargrupp i Åkesta observatorium igår) var mäkta imponerade när jag berättade att detta bara är de två ljusaste planeterna Venus och Jupiter. Ikväll och imorgon är planeterna som närmast varandra denna gång.
/Timo K
-
1 mars, 2023 kl. 18:50 #3443
Klar himmel i Göteborg. Två ögon som stirrar mot mig i sydväst. Jag tittar tillbaka.
Undrar hur många ufo-rapporter detta genererar.
Bild med gammal mobil på fri hand, se nedan. Bara för att visa ungefär hur det ser ut. Jämför helst inte med alla ”riktiga” bilder som jag kan tänka mig kommer att dyka upp …
Attachments:
-
1 mars, 2023 kl. 20:19 #3445
Fin bild som stämmer bra med hur jag upplevde planeterna i skymmningen. Mindre än en halv lillfinger mellan Venus och Jupiter ikväll. För ett par dagar sen var det två fingrar emellan dem.
-
1 mars, 2023 kl. 20:33 #3446
Och nu klockan 20:30 ligger de alldeles ovanför och nästan parallellt med den horisont jag har. Lyser fortfarande mycket starkt, lite lätt surrealistisk upplevelse faktiskt.
… Där försvann Jupiter bakom ett träd eller nåt. Venus syns ännu … och försvann nu klockan 20:33.
PS. Som väntat har polisen fått in många samtal angående detta. Dom har haft patruller ute men inte kunnat ingripa.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
1 mars, 2023 kl. 22:13 #3451
Jag var ute och tog en ny bild här förut, kl 17.45 UT. Eftersom jag använde ett zoomobjektiv så är det kanske inte exakt samma brännvidd som igår. Bilden är tagen med automatläge på kameran.
/Torbjörn 🙂
Attachments:
-
2 mars, 2023 kl. 09:49 #3456
Väldigt fin bild Torbjörn. Här i Stockholm var det klart nästan hela dagen igår och så kom molnen in under eftermiddagen. Hoppas att det blir klart ikväll.
När jag var barn berättade min pappa om en händelse när flygvapnet hade skickats upp för att genskjuta ett främmande ljust föremål som kom in från öst, jag vet inte om det var på 50- eller 60-talet men precis som nu handlade det om planeten Venus.
Planeterna har ju synts och lyst ljusstarkt under en längre tid medan de har närmat sig varandra kväll efter kväll men helt plötsligt reagerar folk och rapportera misstänkta UFOs när de hamnar tätt intill varandra vilket är lite märkligt.
Det är dock inget nytt fenomen. En av teorierna bakom Betlhemsstjärnan är en trippelkonjunktion mellan Jupiter och Saturnus, alltså att planeterna har hamnat nära varandra 3 gånger under en begränsad tidsperiod men det finns även andra konjunktionskandidater som även involverar Venus och stjärnan Regulus.
/*Peter R
-
2 mars, 2023 kl. 18:00 #3461
Klart i Göteborg även ikväll. Kunde utan problem se Venus för blotta ögat redan före solens nedgång. Och nu 17:55 syns även Jupiter utan att man behöver anstränga sig det minsta.
Kvällens syn blir dock inte riktigt lika spektakulär som gårdagskvällens, tror jag. Planeterna ligger nu på olika höjd och det blir inte samma effekt av två ögon.
Klockan 18:40 SNT ser det ut som på mobilbilden nedan.
Attachments:
-
2 mars, 2023 kl. 18:43 #3462
Jag fotograferade Jupiter och Venus alldeles nyss igen, kl 17.33 UT, med kameran på automatläge även denna gång.
/Torbjörn 🙂
Attachments:
-
6 mars, 2023 kl. 19:15 #3543
En lite rolig sak som jag noterade den 2 mars var, som jag berört i ett inlägg ovan, att jag för blotta ögat kunde se Venus redan innan solen gått ner. Solnedgången i Göteborg skedde 17:45 SNT, och Venus (magnitud -4.1) såg jag förbluffande enkelt redan 17:40 SNT.
Inte så konstigt, men jag blev mera överraskad av att jag redan 17:50 kunde skymta Jupiter (magnitud -2.1). Fem minuter senare var den ett ganska enkelt objekt. Förmodligen för att jag visste exakt position i förhållande till Venus.
Astronomer på Kanarieöarna har förresten sett Sirius för blotta ögat mitt på dagen. De använde då sökaren på ett teleskop för att få exakt position och tittade sedan längs med sökarens kant. Så åtminstone en stjärna (Sirius) går att se i fullt dagsljus om man vet exakt var man ska titta och om man har stjärnan någorlunda högt på himlen.
-
7 mars, 2023 kl. 11:45 #3561
Jag har också kunnat se Sirius några gånger när solen har varit uppe. Speciellt från Australien är det inte svårt att före soluppgången följa Sirius med kikare och efter soluppgången skymta Sirius även med blotta ögat.
Jupiter är inte heller så svår att se strax innan solens nedgång. Mars har jag också en gång kunnat se med blotta ögat innan solnedgången. Det var den 15 oktober 2003 då Mars magnitud var -1.7.
/Timo K
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro