ISS passage över Solen, fångat i H-alfa
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-11 10:46 av Johan Warell.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2024 kl. 21:53 #10289
ISS passage över Solen, fångat i H-alfa
Objekt: ISS Solen
Objekttyp: Konstgjord satellit
Teleskop/objektiv: Lunt 60mm Solteleskop
Kamera: ZWO ASI432AA
Mjukvara: FireCapture
Fotograf: Ronnie Svensson
Lokalförening: Astronomiska Sällskapet Tycho Brahe (ASTB)
Datum (UT): 2024-10-19
Tid (UT): 10:28
Bildbehandling: AutoStakkert, Registax, Photoshop
Autoguidning: NejFör några veckor sedan fick jag en idé om att fotografera en passage av Internationella rymdstationen (ISS) framför solen. För att få den mest intressanta solbakgrunden valde jag att använda ett solteleskop, ett Lunt LS60T, vilket ger en detaljerad bild av solens yta och dess fläckar. Jag ville fånga ISS i en scen med så mycket detaljrikedom och kontrast som möjligt.
För att planera när och var jag skulle fotografera passagen använde jag mig av webbplatsen transit-finder.com, som ger detaljerad information om när och var på jorden en passage av ISS är synlig. Denna webbsida är ovärderlig för sådana här projekt eftersom ISS bana runt jorden gör att passagerna bara inträffar vid specifika tider och platser. Genom webbsidan kunde jag få exakt information om var och när passagen skulle ske, vilket gjorde att jag kunde planera noggrant. Jag valde att åka till en plats norr om Ängelholm, en plats jag hade identifierat genom att studera flygfoton på en online-karttjänst, och den gav fri sikt mot söder samt skyddade mig från eventuella nordliga eller västliga vindar.
Den 19 oktober, på morgonen, började jag min resa. När jag körde hemifrån var himlen nära nog helt täckt av moln, vilket fick mig att undra om jag skulle få någon chans alls att genomföra mitt projekt. Men väderprognosen lovade att molntäcket skulle spricka upp på förmiddagen, så jag fortsatte ändå. När jag väl kom fram till platsen var vädret fortfarande ganska grått, men jag riggade teleskopet, kameran och datorn, och såg till att allt var korrekt inställt. Jag hade redan testat utrustningen flera gånger tidigare för att säkerställa att allt skulle fungera som det skulle. Efter några justeringar var allt klart. Jag såg på klockan och insåg att det var bara en knapp halvtimme kvar tills passagen skulle inträffa. Jag satt där och väntade.
Till min förvåning började molnen sakta att skingra sig precis en kvart innan passagen skulle ske, och så, klockan 10:28:36 exakt, såg jag ISS passera framför solskivan. Passagen var snabb – så snabb att det knappt var möjligt att uppfatta detaljer med blotta ögat. Jag såg bara en liten, snabb skugga som rörde sig över solen på mindre än två sekunder.
Efter passagen packade jag snabbt ihop utrustningen och kontrollerade filerna. Det var svårt att avgöra om jag hade fått en bra bild direkt på plats, men jag var nöjd med det jag såg på skärmen.
Väl hemma, när jag började bearbeta materialet, såg jag att jag hade lyckats fånga det jag önskade. Jag hade filmat hela passagen, se bifogad GIF-fil, och nu var det dags att göra efterbehandling. Jag stackade ett stort antal av bildsekvenserna för att reducera brus och förbättra skärpan. Den här tekniken, där man tar många bilder av samma objekt och sammanfogar dem för att skapa en skarpare bild, är vanlig inom astronomi och solfotografi, och resultatet blir en betydligt tydligare bild av solens yta. Därefter valde jag ut 60 av bilderna från passagen och satte samman dem med den skärpta solbilden. Dessa 60 bilder ger en dynamisk bild av hur ISS rör sig över solskivan. För att ge bilden mer liv och en känsla av realism, lade jag även till lite färg för att lyfta fram kontraster mellan solens fläckar och rymdstationens mörka , lilla silhuett.
Det hela blev ett riktigt roligt och lärorikt projekt, och den slutgiltiga bilden ser ni här i inlägget. Jag funderar på att eventuellt försöka mig på detta igen vid ett senare tillfälle, under förhoppningsvis ännu bättre väderförhållanden.
Så, för den som funderar på att prova något liknande, skulle jag rekommendera att man planerar noggrant, ser till att ha rätt utrustning och inte ge upp, även om vädret inte alltid verkar lovande. Det finns få saker som är så tillfredsställande som att fånga ett sådant magiskt ögonblick på bild!- Detta ämne redigerades för 2 dagar av ron@live.se.
- Detta ämne redigerades för 2 dagar av ron@live.se.
- Detta ämne redigerades för 2 dagar av ron@live.se.
Attachments:
-
11 november, 2024 kl. 10:46 #10306
Riktigt snyggt Ronnie, och kul att höra din presentation i torsdags!
Johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter IR-RGB
tråd av Johan Warell
-
Kometmagnituder i SVO?
svar av Johan Warell
-
Nebulosor i Svanen
tråd av Datarolf
-
Orion